Winkelen via web vol hindernissen
Winkelen op buitenlandse websites gaat niet altijd even makkelijk. Consumenten lopen tegen diverse hindernissen aan als ze online iets willen bestellen.
Dit blijkt uit een gisteren gepubliceerd ”mystery shopping”-onderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie werd uitgevoerd.Vooral beperkingen bij de registratie, het transport en de betaling kunnen de koper opbreken. Voor landen als Cyprus, Malta, Luxemburg en Litouwen zorgt dit bijvoorbeeld voor een beperking in het aanbod, blijkt uit het onderzoek. Op buitenlandse websites was het vaak niet mogelijk een van deze landen te selecteren in het registratie-formulier.
Ook kan een ondernemer gewoon weigeren aan een bepaald land te leveren, omdat hij vrij is om te kiezen met wie hij zakendoet. Een reden kan zijn dat de ondernemer het risico op beschadiging tijdens het transport te groot vindt, nu dit risico pas bij levering op de consument overgaat.
Aan het onderzoek deden mystery shoppers in alle 27 lidstaten van de Europese Unie mee. Hun boodschappenlijst bestond uit honderd producten, waaronder boeken, sportartikelen, beeldschermen, horloges, jassen en een koelkast. In ieder land werd voor ieder product ook naar vijf aanbiedingen gezocht.