Binnenland

Brabant lanceert campagne Culturele Hoofdstad

EINDHOVEN (ANP) – Hoewel de vijf grote Brabantse steden niet gezamenlijk in aanmerking kunnen komen voor de titel Culturele Hoofdstad van Europa gaan ze voortvarend verder met de voorbereidingen voor hun kandidatuur in 2018. Het stedennetwerk BrabantStad presenteert vrijdag zijn campagne met een internetpagina, huisstijl en tv–programma.

23 October 2009 07:48Gewijzigd op 14 November 2020 08:58

Twee weken geleden trokken de zeven Hanzesteden hun kandidatuur in omdat deelname van meer dan één stad niet mogelijk is. Eindhoven, Helmond, Breda en Tilburg laten zich op weg naar de officiële kandidaatstelling in 2012 niet ontmoedigen. Kwartiermaker en voormalig museumdirecteur Peter Rijntjes meent dat Europese regio’s zoals Brabant het nieuwe type stad vormen en hij verwacht dat de regels voor de Culturele Hoofdstad nog wel veranderen.Brabant heeft voor de campagne enkele bekende oud–inwoners aangetrokken. De bekende reclamemaker Erik Kessels, die in Brabant studeerde en werkte, heeft de huisstijl ontworpen. De Brabantse acteur Frank Lammers maakt voor Omroep Brabant het nieuwe televisieprogramma De Kracht van Brabant. En de van oorsprong Turkse fotograaf Ahmet Polat, die in Roosendaal werd geboren, werkt voor de campagne aan een project waarbij hij de perceptie over de provincie ontzenuwt met beelden van de werkelijkheid.

In 2018 is Nederland samen met Malta aan de beurt om een culturele hoofdstad van Europa te leveren. Brabant meent kans te maken vanwege het uitgebreide culturele erfgoed dat er is ontstaan. De steden noemen als voorbeeld schilders als Jeroen Bosch en Vincent van Gogh, hedendaagse artiesten als Victor & Rolf en dj Tiësto en uitvindingen van Philips zoals de gloeilamp en cd–speler.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer