Geen geld voor veiligheid tunnel
Het is nog steeds niet duidelijk wie de toekomstige veiligheidsmaatregelen voor de Westerscheldetunnel tussen Borsele en Terneuzen gaat financieren. De twee gemeenten zeggen dat ze de jaarlijkse kosten van 1,6 miljoen euro vanaf 2005 niet meer kunnen opbrengen.
Het Rijk moet daarom over de brug komen, aldus de burgemeesters E. Gelok van Borsele en R. Barbé van Terneuzen.
De Westerscheldetunnel mag dan volgens deskundigen de veiligste van Europa zijn, die veiligheid moet ook gewaarborgd worden door hulpdiensten. Om die reden hebben de twee betrokken gemeenten rond de tunnel reeds het nodige geïnvesteerd in allerlei materialen en extra trainingen en opleiding van de vrijwillige brandweerlieden. Zowel Terneuzen als Borsele heeft al 800.000 euro gestoken in onder meer twee snelle-interventievoertuigen en warmtebeeldcamera’s. „Maar de kosten zijn onmogelijk structureel op te brengen”, aldus Barbé.
Aanwezig bij de oefening van hun vrijwillige brandweerlieden in het oefencentrum voor tunnelbranden in het Zwitserse Sargans, stellen de bestuurders dat er een „serieus probleem” is als andere overheden niet meebetalen aan de veiligheidsmaatregelen. Met verschillende partijen, in nauw overleg met het ministerie van Binnenlandse Zaken, wordt gepraat over hoe en door wie de kosten moeten worden opgebracht. Zo wordt er gesproken over een bijdrage van de Zeeuwse gemeenten, maar dat zou niet genoeg zijn.
L. van Vliet van het ministerie van Binnenlandse Zaken, ook aanwezig bij de brandweeroefening in Zwitserland, erkent het probleem van de gemeenten. „Die kostenpost drukt veel te zwaar op de begroting van deze gemeenten”, aldus Van Vliet, hoofd cluster risicobeleid, directie rampenbeheersing en brandweer. Het ziet er niet naar uit dat Binnenlandse Zaken extra geld geeft, omdat anders ook andere gemeenten aankloppen bij het ministerie en wijzen op hun bijzondere positie.
„We zijn er nog niet uit”, zegt Barbé, „maar ik merk wel dat het ministerie heel serieus met de zaak bezig is.” Hij denkt dat als de Zeeuwse gemeenten, de provincie Zeeland en de NV Westerscheldetunnel over de brug komen, ook Binnenlandse Zaken wel een bijdrage wil leveren.