Buitenland

Zeespiegelstijging bedreigt veel steden

Sjanghai, een metropool van 20 miljoen, is gebouwd op laagland dat onderhevig is aan wisselende waterstanden. De showroom van het moderne China, gelegen aan de monding van de machtige Yangtze, is daarmee extreem kwetsbaar voor de zeespiegelstijging die als gevolg van het broeikaseffect wordt voorspeld.

AP
20 October 2009 11:03Gewijzigd op 14 November 2020 08:56
Sjanghai. Foto EPA
Sjanghai. Foto EPA

Sjanghai is niet de enige stad waarvan de inwoners er goed aan zouden doen zich achter de oren te krabben. Amsterdam, Londen, Miami, New Orleans, Mumbai, Caïro en Tokio bevinden zich in een soortgelijke, weinig benijdenswaardige positie. Deskundigen voorspellen globaal een tweemaal zo snelle stijging van de zeespiegel als enkele jaren geleden.De schattingen variëren. Maar Stefan Rahmstorf, verbonden aan het gezaghebbende Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung, verwacht voor deze eeuw een stijging van 1 meter en over de komende drie eeuwen een stijging tot 5 meter.

Chinese steden behoren tot de grootste en meest bedreigde. In de delta van de Yangtze wonen ongeveer 80 miljoen mensen. Hun snelle groei in gigantische, industriële en financiële scheepvaartcentra schept in combinatie met de verwachte zeespiegelstijging een macaber rampenscenario.

In Sjanghai stapelen de problemen zich geleidelijk op. De drinkwaterbevoorrading wordt er in toenemende mate bedreigd door de voortgaande verzilting van kustgebieden; de drooglegging van het overstromingsbekken bij de stad raakt vertraagd; de kostbare delta waarop de stad is gebouwd, wordt geleidelijk opgegeten.

De planologen lijken de problemen grotendeels te negeren. Er bestaan uitvoerige plannen voor nieuwe havens, bruggen, vliegvelden, industriegebieden – alle in het bedreigde kustgebied.

Deskundigen maken zich echter wel degelijk zorgen. Ma Shikang, een ingenieur die verantwoordelijk is voor de grootste sluizen van Sjanghai, zegt dat hij in zijn jeugd op de rivieroevers kon spelen en in de rivier kon zwemmen. Dat is nu niet langer mogelijk doordat het waterpeil is gestegen, constateert hij spijtig.

Tweemaal per dag, in overeenstemming met de getijden, worden de sluizen geopend en gesloten. Dat geldt ook voor de sluis op de plek waar de Suzhourivier in de Huangpu stroomt, een honderd meter lange en 5,86 meter hoge constructie, de modernste die Sjanghai kent.

De sluis is erop gebouwd om een springvloed te weerstaan die zich theoretisch eens in de duizend jaar kan voordoen. In 1997 was het bijna zover. Toen steeg het water tot 5,72 meter.

De dijken langs de Bund, de beroemde havenwijk, en andere kustgebieden in Sjanghai zijn zo’n 6,9 meter hoog. Daarmee zijn ze hoger dan die bij New York, Miami en veel andere steden. Ze zouden evenwel tekortschieten bij een orkaan als Katrina, die het water tot 8,5 meter opstuwde.

Het stadsbestuur van Sjanghai overweegt de aanleg van nog hogere dijken, zoals bij Londen, Venetië en Amsterdam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer