Binnenland

Amsterdam wil tunnel van twee kanten boren

AMSTERDAM (ANP) –Na het projectbureau Noord–Zuidlijn is nu ook het stadsbestuur van Amsterdam van mening dat de tunnel voor de nieuwe metrolijn het beste vanuit twee richtingen kan worden geboord. Dat maakte de gemeente vrijdag bekend.

16 October 2009 14:05Gewijzigd op 14 November 2020 08:55
AMSTERDAM - Verzakte panden aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Foto ANP
AMSTERDAM - Verzakte panden aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Foto ANP

Met het boren vanuit twee richtingen denkt Amsterdam een tot anderhalf jaar tijd te winnen. De boormachine gaat dan vanaf de bouwput bij het Centraal Station in zuidelijke richting en stopt bij station Rokin. Daarna gaat de machine terug naar de start bij CS om vervolgens naar de zuidkant van de stad verplaatst te worden. De tunnel wordt vanaf daar verder geboord.Volgens de gemeente kost deze manier van boren 12 miljoen euro extra, maar is het risico op overschrijdingen van tijd en kosten veel lager. Het risicovolle project moet volgend voorjaar van start gaan.

De commissie–Veerman adviseerde Amsterdam in juni om de tunnel, anders dan in het aanvankelijke plan, vanuit twee richtingen te boren. Eerder deze week werd via persbureau ANP bekend dat het verantwoordelijke projectbureau dat advies wilde overnemen.

Overigens heeft het college van burgemeester en wethouders nog geen definitief besluit over het boren genomen. Eerst moeten de exacte effecten op tijd, geld en risico’s voor de omgeving nader worden uitgewerkt. Vervolgens moet ook de gemeenteraad nog met het plan instemmen.

Om de Noord–Zuidlijn aan te leggen moet Amsterdam twee tunnels van ruim drie kilometer onder de oude binnenstad boren, die de al voor een deel aangelegde stations met elkaar verbindt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer