Kabinet stimuleert betere rijstijl
Ook kilometervreters moeten hun rijstijl aanpassen: eerder schakelen en de banden op spanning houden. Dit scheelt 10 tot 15 procent aan brandstof en levert de automobilist dus geld op. Bovendien is het milieu gebaat bij een zuiniger rijgedrag. Daarom wil het kabinet 10 miljoen euro uittrekken om de 9 miljoen Nederlandse weggebruikers oude stijl te overtuigen.
Dat zei demissionair minister De Boer (Verkeer) gisteren op de AutoRAI in Amsterdam. Een deel van het geld wil hij steken in een grote mediacampagne om de andere rijstijl „tussen de oren” te krijgen. Die zal zich vooral richten op mensen die veel op de weg zitten, zoals leaserijders. „Want bij hen is het effect uiteraard het grootst”, aldus de LPF-bewindsman.
„Tien tot 15 procent brandstofbesparing, bovendien slijten je banden minder snel. Dat is directe winst voor de automobilist. Voor het milieu betekent het dat we, zonder verdere kosten of inspanningen, eenderde deel binnenhalen van de bijdrage die de verkeers- en vervoerssector volgens het verdrag van Kyoto aan de vermindering van de CO(in2(-uitstoot moet leveren. Een schoolvoorbeeld van een mes dat aan twee kanten snijdt”, vindt De Boer.
In feite ging deze verkeerscampagne drie jaar geleden al van start onder de noemer ”Het nieuwe rijden”. Daardoor maakt bijna iedereen die nu aan een rijopleiding begint zich de nieuwe rijstijl al eigen. „Dat is een enorm succes”, zegt De Boer. In Zwitserland slaat een soortgelijk initiatief veel minder aan, terwijl dat land het nieuwe rijden heeft bedacht.
Met de 10 miljoen euro voor het programma wil de minister De Boer ook het gebruik stimuleren van ”cruise control” en boordcomputers, die direct het verbruik van brandstof aangeven. Gebruik van deze vernuftige apparatuur levert 5 procent brandstofbesparing op. Nederland wil eigenlijk dat de apparaten daarom op den duur verplicht worden gesteld in Europa. Daarmee kunnen volgens De Boer „miljarden liters brandstof” worden bespaard. Twee op de drie nieuwe auto’s die in ons land worden verkocht beschikken er al over, maar dat cijfer moet volgens De Boer naar 100 procent.
De Tweede Kamer moet nog instemmen met de 10 miljoen voor het nieuwe rijden. De Boer is er in ieder geval van overtuigd dat het geld goed wordt besteed. „Met name onder de 9 miljoen eigenwijze automobilisten oude stijl is er nog een wereld te winnen.”
Vanaf deze maand krijgen ook veel taxichauffeurs te maken met het nieuwe rijden, omdat het wordt opgenomen in de vakopleiding taxichauffeurs van de Stichting Kwaliteitsbevordering Kleinschalig Personenvervoer (SKKP). Na een proef met veertig chauffeurs zullen uiteindelijk alle 30.000 chauffeurs van de bij de SKKP aangesloten bedrijven worden opgeleid in het rijden volgens de zuinige principes van de nieuwe manier.