Grootscheepse controle dode hoek
De politie van het district Haaglanden heeft vrijdag in Den Haag een grote controle uitgevoerd op de ‘dode hoek’ van vrachtwagens. Enkele chauffeurs kregen één of meer bekeuringen, omdat het zicht vanuit de cabine niet goed was, er iets aan de lading schortte of omdat zij zich niet aan de rij- en rusttijdenwet hielden.
Één chauffeur maakte het wel heel bont. Hij vervoerde balen hooi, maar zijn lading was veel te hoog, stak te ver uit aan de achterzijde en zijn voertuigcombinatie was te lang. Het zicht uit zijn cabine was bedroevend vanwege de gordijnen en de vele vaantjes op zijn voorruit. Er moest een tweede vrachtwagen aan te pas komen om een gedeelte van zijn lading over te takelen. De chauffeur ontving voor meer dan 1300 euro aan bekeuringen.Een andere chauffeur reed met losse lading. Nog voordat hij met de motoragent het controleterrein bereikte, viel er al een ijzeren vat van zijn vrachtwagen. Bij twee vrachtwagens werd geconstateerd dat de verzegeling van hun tachograaf was verbroken. In totaal controleerde Bureau Verkeer in samenwerking met de inspectie van Verkeer en Waterstaat 17 vrachtwagens. In totaal schreven de agenten zestien processen-verbaal uit en werden er twee boeterapporten opgemaakt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Op het terrein van Rijkswaterstaat ligt een permanente spiegelafstelplaats. De aanvoer van vrachtverkeer vond plaats door motoragenten van Bureau Verkeer vanaf de rijksweg A13. Bij binnenkomst van de aangeleverde vrachtauto, werd deze geplaatst op een aangewezen plek om de spiegelafstellingen te controleren. Hier hielden de medewerkers van de Technische en Ongevallendienst (TOD) een controle op het spiegelzicht van de bestuurder op dat moment. Nadat de vrachtauto was gecontroleerd op het spiegelzicht, werd deze verder gecontroleerd op de rij-en rusttijden, documenten, technische staat en ladingzekering en op overbelading.