EP tegen verlenging ecopunten Oostenrijk
Het Europees Parlement (EP) voelt weinig voor een verlenging tot 2007 van het Oostenrijkse systeem voor ecopunten. Dat voorziet erin dat transporteurs fors moeten betalen voor vergunningen om vrachtwagens door het Alpenland te mogen laten rijden.
Het EP, dat volledige medebeslissingsbevoegdheid heeft op dit terrein, wil dat er een geleidelijk verbod komt voor het gebruik van de meest vervuilende vrachtwagens, die voldoen aan de zogeheten euro-1- en euro-2-normen.
Voorts dringt een meerderheid aan op een onderzoek naar subsidies voor de aanschaf van de schoonste vrachtwagens, euro-4-trucks. Volgens CDA-europarlementariër Peijs zijn deze subsidies nodig om de al zwaar onder druk staande transportsector te compenseren voor de vervroegde aanschaf van de milieuvriendelijke vrachtwagens. Haar VVD-collega Vermeer vraagt om dit via fiscale maatregelen te doen. Peijs verzet zich hier tegen, „omdat de sector grotendeels verlies lijdt en daarom weinig heeft aan fiscale voordelen.”
Oostenrijk voerde in 1993 de dure vergunningen of ecopunten in, om overlast door buitenlandse vrachtwagens op bijvoorbeeld de Brennerpas aan banden te leggen. Bij toetreding tot de EU in 1995 werd bepaald dat die concurrentiebeperkende maatregel eind dit jaar moet aflopen.
Oostenrijk wist echter een verlenging tot en met 2006 erdoor te krijgen. Wenen dreigde anders tegen de uitbreiding van de EU te stemmen. Op oudejaarsavond stemden tijdens spoedoverleg de slechts vijf aanwezige EU-verkeersministers in met deze verlenging. Vanaf 2007 gaat Oostenrijk een kilometerheffing invoeren, zo is afgesproken.
Het EP voelde zich woensdag in Straatsburg echter voor het blok gezet en stemde met een overweldigende meerderheid van 430 tegen 79 voor meer beperkende maatregelen. De veertien andere EU-lidstaten moeten daardoor opnieuw met Oostenrijk rond de tafel gaan zitten. Daarna volgt nieuw overleg met de transportcommissie van het Europees Parlement.
De groenen stemden woensdag tegen. Zij vinden de beperkende maatregelen, in de vorm van het uitfaseren van vervuilende trucks, niet ver genoeg gaan. Zij willen dat Oostenrijk de verplichting krijgt meer te doen om vrachtwagens van de weg te halen, onder meer door trucks op treinen te zetten. Ook dient Wenen haast te maken met het aanleggen van tunnels. De opening van een nieuwe Brennertunnel is pas voorzien in 2021. GroenLinks-vertegenwoordiger Bouwman vindt dit „veel te laat.”
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tevreden over het standpunt van het EP. Ondernemers in het beroepsgoederenvervoer hebben de laatste jaren fors geïnvesteerd in schoon materieel en hebben de milieudoelstellingen in 2002 al ruimschoots gehaald, aldus de organisatie. Volgens TLN doet dit besluit van het EP recht aan de inspanningen van de sector.