Binnenland

Filevrije dag flop door regenachtig weer en ongeval

UTRECHT – De tweede Filevrijedag van de ANWB, die zich dit keer concentreert rond Utrecht, is een flop. De drukte in het verkeer rond de stad was donderdag door ongevallen en het regenachtige groot. De ANWB spreekt desondanks van een succesvolle Filevrije dag.

Redactie digitale media
8 October 2009 06:53Gewijzigd op 14 November 2020 08:50
UTRECHT – De ANWB heeft donderdag 8 oktober uitgeroepen tot de tweede Filevrije dag in Nederland. Vorig jaar was de eerste, op 9 oktober. De focus ligt dit jaar op Utrecht. Volgens de ANWB is Utrecht de ’rotonde’ van Nederland en wordt er in deze regio zo
UTRECHT – De ANWB heeft donderdag 8 oktober uitgeroepen tot de tweede Filevrije dag in Nederland. Vorig jaar was de eerste, op 9 oktober. De focus ligt dit jaar op Utrecht. Volgens de ANWB is Utrecht de ’rotonde’ van Nederland en wordt er in deze regio zo

„Deze dag werd geteisterd door ongevallen en files, maar het feit dat duizenden mensen bewust hebben nagedacht over alternatieve vormen van vervoer is positief”, aldus een woordvoerder van de automobielorganisatie.De ANWB heeft de auto’s bij de afslagen rond Utrecht geteld. „Onze mensen hadden de indruk dat er minder auto’s reden”, zegt de woordvoerder. Bij Rijkswaterstaat was de grootste verandering te zien in het gedrag van de medewerkers. „Op de parkeerplaats staan normaal 450 auto’s. Op deze Filevrije dag waren dat er 150 minder”, aldus de zegsman.

Ongeveer honderd bedrijven, met zo’n 80.000 medewerkers, uit het midden van het land doen donderdag mee door niet in de auto de weg op te gaan.

De ANWB heeft donderdag 8 oktober uitgeroepen tot de tweede Filevrije dag in Nederland. Vorig jaar was de eerste, op 9 oktober. De focus ligt dit jaar op Utrecht. Volgens de ANWB is Utrecht de ’rotonde’ van Nederland en wordt er in deze regio zowel in de stad als op de snelwegen veel aan de weg gewerkt.

De afgelopen weken zijn bedrijven en hun medewerkers opgeroepen om mee te doen aan de Filevrije dag. De ANWB wil overheden en bedrijven en hun medewerkers en klanten ervan bewust maken dat verandering van reisgedrag een grote bijdrage kan leveren aan de verbetering van de doorstroming in het verkeer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer