Duits pleidooi voor alternatieven IJzeren Rijn
Duitsland wil een nieuw onderzoek naar alternatieven voor het historische tracé van de IJzeren Rijn.
Het onderzoek moet zich vooral richten op de mogelijkheden van Belgisch goederenvervoer per spoor langs de A67 over Venlo en via de Montzenlijn in België. Dat staat in een deze week gepubliceerd rapport, gemaakt in opdracht van vijf Duitse steden in het Ruhrgebied.
Volgens dit rapport moet vooral gekeken worden naar de milieu- en financiële gevolgen van de verschillende tracés. Het opnieuw in gebruik nemen van het historische route over Roermond zou de Duitse steden tientallen miljoenen euro’s gaan kosten, vooral voor het aanbrengen van geluidwerende maatregelen in woonwijken en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen met wegen. Daarvoor moeten ook andere kosten worden gemaakt, zoals het opknappen van het vervallen spoor tussen de Nederlandse grens bij Roermond en de plaatsen Rheydt en Rheindahlen.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de steden Wegberg, Krefeld, Willich, Mönchengladbach en Viersen. Aanleiding was het besluit het historische tracé van de IJzeren Rijn in elk geval tijdelijk te gaan gebruiken. De Duitse steden gaan het resultaat van dit onderzoek gebruiken in de onderhandelingen bij het vaststellen van het definitieve tracé.
In Limburg bestaan grote bezwaren tegen het opnieuw gebruiken van de historische spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied door Roermond. Limburg ziet meer in de aanleg van een nieuw spoor langs de A67 over Venlo, een tracé dat ook de Duitsers nu nader willen onderzoeken. Net als Limburg vragen de Duitsers om nader onderzoek van de mogelijkheden die de Montzenlijn biedt, die vlak ten zuiden van Limburg vanuit België naar Duitsland loopt en nog voldoende capaciteit zou hebben.