Vlees noch vis
Mijn laatstverschenen column Niet bij brood alleen (RD 25-9) was, naar bleek uit reacties, niet voor iedere lezer te behappen of te verteren. Kern van het betoog was dat, om ruim 7 miljard mensen volwaardig en duurzaam te kunnen voeden, dieren op lange termijn niet meer als onmisbare bron voor het dagelijks eten voldoen.
De mensheid moet dan overgaan op groen basisvoedsel dat gemaakt wordt van algen of hogere plantensoorten. De dagelijkse hoofdmoot wordt dus plantaardig, maar af en toe een mootje vis erbij kan wel. Het vangen van vis zal echter, net als het jagen op herten, onderdeel worden van wildbeheer en niet langer een afzonderlijk economisch rendabel beroep opleveren.Een gewijzigde voedselproductie heeft dus grote maatschappelijke gevolgen, zie de vele publicaties daarover voor verdere details. Voor wie het niet begreep: in Genesis 1 doelde ik op de verzen 29-31.
Een column die te beknopt geschreven is, kan voor een lezer nonsens lijken. Soms is er meer ruimte nodig om duidelijk te maken dat er toch verschil is tussen een columnist en een onzinuitkramer.
Ries van Maldegem
Schuitendiep 40
9711 RD Groningen
Randstadchristen
Dr. ir. Jan van der Stoep (RD 2-10) onderscheidt in zijn lectorale rede vanuit een bepaalde gelegenheidsanalyse van orthodox-christelijke organisaties enerzijds klassieke christenen, die pal staan voor de Bijbel als richtsnoer voor het leven, en anderzijds Randstadchristenen, die weliswaar orthodox zijn maar in praktische kwesties meer geneigd zouden zijn om wat water bij de wijn te doen. Zo aanvaarden zij homoseksualiteit omdat de meeste mensen in de Randstad geneigd zijn tot verontwaardiging over het benoemen van homoseksualiteit als zonde.
Van der Stoep lijkt deze analyse zonder commentaar over te nemen. Er zijn echter wel enkele kanttekeningen te plaatsen. Binnen orthodoxe kringen is het doorgaans een bepaalde interpretatie –ook in praktische kwesties– van de Bijbel die als orthodox wordt beschouwd. De Bijbelse inhoud is echter rijker dan slechts één bepaalde interpretatie. Ieder leest, interpreteert en gelooft op een manier die bij zijn of haar leven, begripskader en werk past. Wij kunnen elkaar niet voorschrijven hoe en wat wij precies moeten geloven. We kunnen alleen vaststellen wat hierbij ons richtsnoer is.
Een ander punt is dat de zogenaamde klassieke christenen evenzeer onder sociale druk en controle staan als Randstadchristenen. In een omgeving waar veel klassieke Bijbelgetrouwe christenen zijn, is er soms meer moed nodig om te zeggen dat homofielen ook schepselen van God zijn dan om in de Randstad te zeggen dat Gods Woord homoseksualiteit afwijst.
Het klopt dat de acceptatie van homoseksualiteit in steden over het algemeen groter is dan op het platteland. Maar ook daar zijn orthodoxe christenen die de homoseksuele praxis afwijzen, hoewel zij misschien in het pastoraat meer begrip tonen voor de zwakheden van mensen. Laten we elkaar niet de maat nemen, maar respect tonen voor de manier waarop ieder uitdrukking geeft aan het christen-zijn, hetzij in de steden hetzij op het platteland.
Gerda van Deelen
Graaf Janlaan 24
3818 DZ Amersfoort
Traktement
Met belangstelling heb ik het artikel over de predikantstraktementen (RD 1-10) gelezen. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Mijn man en ik gingen in 1964 de pastorie in met een brutojaarsalaris van 7700 gulden. Uiteraard was mijn man eenverdiener. We bewoonden een groot en koud huis met veel stookkosten.
Later kregen we het een stuk beter. We gingen van een vijfde klas naar een tweede klas traktement. In de jaren tachtig werd de werkgroep Dienen en verdienen actief in de Hervormde Kerk. Zijn slogan was ”Predikanten moeten niet méér verdienen dan Jan Modaal!” Ik was razend en heb actiegevoerd tegen deze onzin in het blad Woord & Dienst. Gezien het grote aantal uren dat we per week ‘werkten’, zaten we omgerekend een stuk onder Jan Modaal. Ik heb heel wat pastoriebewoners aan de telefoon gehad. Ze waren dankbaar dat er eindelijk iemand was die met harde cijfers kwam.
De groep Dienen en verdienen is verdwenen. Gelukkig maar. We kunnen van ons pensioen redelijk rondkomen, maar ook nu is het géén vetpot. Misschien voor predikanten iets om nu al rekening mee te houden.
H. van Schuijlenburg-Korevaar
Wierde 10
8604 BC Sneek