Rotterdamse haven meer op eigen benen
De Rotterdamse gemeenteraad neemt donderdag een besluit over de toekomst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR), dat op weg is naar verzelfstandiging. De Rotterdamse haven moet een overheids-nv worden.
De raad neemt donderdag een principebesluit, waarna het college in de uitwerking ervan de punten op de i moet gaan zetten. Een finaal oordeel volgt later.
Het voornemen om het havenbedrijf om te vormen tot een nv houdt al enkele jaren de gemoederen binnen de Rotterdamse politiek bezig. Argumenten waarmee de verzelfstandiging van het havenbedrijf wordt bepleit zijn de vergroting van de commerciële slagkracht, de kostenbeheersing, winstoptimalisatie en een zakelijker opstelling in een steeds groter wordend concurrerend speelveld.
Het was de voormalige PvdA-wethouder Simons die kort voor zijn vertrek, twee jaar geleden, de kwestie op de agenda plaatste. Hij koppelde de verzelfstandiging van het havenbedrijf aan de financiering van de Tweede Maasvlakte, waarvoor het Rijk diep in de buidel zou moeten tasten.
De toenmalige minister Zalm van Financiën wilde best betalen, maar vond dat hij dan ook wat over de haven te zeggen moest hebben. Daarmee was de overheids-nv geboren, waarin én Rotterdam én het Rijk aan de touwtjes zouden trekken.
Inmiddels staan ze in Den Haag niet meer te trappelen om mee te doen, omdat Rotterdam tevreden is gesteld met een ietwat minder geld kostende Tweede Maasvlakte. Vandaar dat nu wordt afgestevend op een overheids-nv met de gemeente Rotterdam als enige aandeelhouder.
Weliswaar houdt Rotterdam de deur naar de regiogemeenten op een kier om mee te doen, maar het is de vraag of die voor veel geld en weinig zeggenschap zich in de naamloze vennootschap willen inkopen.
Het plan van havenwethouder W. van Sluis zal morgen ongeschonden door de gemeenteraad komen. Er bestaat voldoende steun voor bij de coalitiepartijen Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD, gesteund door de ChristenUnie/SGP. Samen tellen ze 26 van de 45 raadszetels. Stadspartij, Socialistische Partij en GroenLinks verzetten zich fel tegen het plan. D66 en PvdA zitten op de wip.
Maar nog altijd staan de argumenten recht overeind. Niet onbelangrijk is ten slotte dat de winstafdracht aan de gemeentelijke kas ook overeind blijft. Een bedrag dat op dit moment zo’n 40 miljoen euro per jaar bedraagt.
De Rotterdamse haven is dag en nacht, samen met de luchthaven Schiphol, de motor van de Nederlandse economie, om maar te zwijgen van het belang van de haven voor het Europese achterland. Dat vraagt om een moderne invulling van bestuur, beleid en beheer, aldus een woordvoerder van het GHR.