NS voert ov–chipkaart vanaf donderdag deels in
Treinreizigers kunnen vanaf donderdag bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) reizen met de ov–chipkaart, maar het is allerminst de bedoeling dat alle treinreizigers dat gaan doen. Zoals de hele landelijke invoering van de ov–chipkaart in stapjes gebeurt, zal dat ook bij de NS zo gaan. Dat maakte de NS dinsdag bekend.
Vanaf 1 oktober kunnen reizigers op een zogenoemde anonieme ov–chipkaart met de trein reizen. Die kaart kost eenmalig 7,50 euro. Daarop kan vervolgens saldo worden opgeladen, waarna ermee kan worden gereisd. Vanaf donderdag kunnen mensen die al met een anonieme ov–chipkaart reizen, bijvoorbeeld binnen Amsterdam of Rotterdam, met die kaart ook op de trein stappen.Vanaf december kunnen reizigers die een voordeelurenkaart hebben, die gebruiken als ov–chipkaart. Die kaart kan nu al als chipkaart gebruikt worden in bussen, trams en metro’s waar het digitale vervoerbewijs is ingevoerd. En zoals het er nu naar uitziet, kunnen de abonnementhouders van de NS en studenten in de loop van volgend jaar overgaan op de chipkaart.
„Het papieren kaartje blijft bestaan tot er volledige gewenning is", verzekerde Jacques Huberts, directeur van NS Reizigers. Maar op de vraag hoe duidelijk moet worden of die gewenning er is, moest hij het antwoord schuldig blijven. „We hopen rond de jaarwisseling 2010/2011 met de reizigersorganisaties om de tafel te gaan om daar afspraken over te maken", aldus Huberts. De NS hoopt dat tegen die tijd zo’n 90 procent van de reizigers met de chipkaart reist.
De stations zullen in ieder geval de komende tijd een beetje roze kleuren omdat reizigers vanaf nu pas gewezen worden op waar de paaltjes of poortjes staan om in– en uit te checken. Ongeveer 115 grotere stations krijgen poortjes; de rest paaltjes.
De NS verwacht dat vanaf donderdag nog maar een beperkte groep reizigers gebruik zal maken van de chipkaart, maar hoeveel dat er zijn, durft NS niet te voorspellen. De achthonderd paaltjes en 150 poortjes die nu op de stations staan, moeten de reizigers kunnen verwerken. Voor het eind van het jaar moeten er duizend palen staan, eind volgend jaar het dubbele aantal.
Met de introductie van de ov–chipkaart bij de NS nadert het einde van het retourtje en van de balies op de stations als verkooppunten. „Je hoeft geen balies meer te bemannen als daar geen vraag meer naar is", zegt Huberts daarover. De medewerkers die nu nog kaartjes verkopen, zullen steeds meer worden ingezet als servicemedewerkers. Eén ding verandert niet: de conducteurs op de treinen blijven.