Economie

Sms-‘noodknop’ werkt niet zoals het hoort

Een ’noodknop’ waarmee mobiele bellers hun sms-abonnementen kunnen stopzetten, is volgens de meeste telecombedrijven geen oplossing voor overlast van ongewenste tekstberichten.

ANP
7 February 2003 22:37Gewijzigd op 14 November 2020 00:07

Door deze snelle afmeldprocedure worden ook sms´jes afgestoten die consumenten wel willen ontvangen. Dat hebben de mobieletelefoniebedrijven vrijdag gezegd.

Telecomaanbieder O2 lanceerde deze week de zogenoemde noodknop. Klanten die af willen van hun abonnementen op sms-diensten, waarvoor vaak betaald moet worden, kunnen deze laten stopzetten door één bericht naar O2 te sturen. Dat zorgt er vervolgens voor dat de klanten geen sms´jes meer krijgen van bedrijven.

De concurrenten van O2 vinden de maatregel te rigoureus. „Je sluit in één keer alles af. Ook berichten die je nodig hebt, bijvoorbeeld beursinformatie, komen niet meer door”, verklaarde een woordvoerder van Vodafone.

Klanten kunnen zich na gebruik van de noodknop niet zomaar opnieuw abonneren op deze berichten, bevestigde O2. Daartoe moet de ingreep worden teruggedraaid, waardoor ook de opgezegde berichten weer op het beeldscherm verschijnen.

Alleen KPN overweegt ook een noodknop in te stellen. Dutchtone, Ben en Vodafone vinden dat geen optie. Zij geven hun klanten, net als KPN, informatie over hoe de diensten afzonderlijk kunnen worden opgezegd.

O2 zet deze afmeldprocedures volgende week ook op zijn website. Aanbieders van tekstberichten sturen de code waarmee klanten zich kunnen afmelden vaak alleen mee met het eerste bericht. Als klanten hun abonnement willen opzeggen, zijn ze deze code vaak kwijt.

De Consumentenbond blijkt tevreden met de actie van O2. „Klanten die de stroom sms´jes zat zijn, kunnen de boel in één keer opzeggen. Dat lijkt ons ideaal”, vertelde een woordvoerder. De noodknop biedt overigens geen bescherming tegen ongevraagde reclame via de zaktelefoon.

De vijf telecombedrijven, toezichthouder Opta, de Consumentenbond en Stichting de Ombudsman praten eind februari over strengere gedragsregels voor sms-verkeer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer