„Mensen aardiger door gevoelige woorden”
Een sterke focus op gevoelige woorden maakt mensen empathischer en socialer.
Dat bleek dinsdag uit een promotieonderzoek aan de universiteit van Maastricht. Het bewustzijn van proefpersonen veranderde nadat ze actief bezig waren geweest met woorden als gevoel, hechten, liefde, samen, vrede, vriend, empathie en affectie.Het onderzoek is een vervolg op een Amerikaanse studie uit 2006. Daaruit kwam naar voren dat een focus op woorden als betalen, euro, financieel, salaris, winst, geld en cheque mensen zodanig veranderde, dat zij anderen meer gingen zien als „instrumenten” om er zelf beter van te worden. Zij waren ook minder behulpzaam, zo schrijft Research Magazine van de Maastrichtse universiteit.
Promovendus Tom van Laer vroeg zich af of mensen op deze manier juist socialer kunnen worden. Hij gaf proefpersonen woordzoekpuzzels met een vijftiental gevoelige woorden en liet ze vervolgens een klantenklacht van een bank afhandelen. Mensen met een „instrumentale” focus zochten de fout bij de klant. De „gevoelige” groep zocht de fout bij zichzelf.
Het onderzoek van Van Laer is uitgevoerd met studenten. Op dit moment heeft een studie plaats onder een groep managers van een grote Belgische financiële instelling.
Volgens de promovendus aan de Maastricht University School of Business and Economics „beseffen ze in deze tijden van crisis dat het nu of nooit is.”