ING valt uit lijst meest waardevolle merken
Bankverzekeraar ING is uit de top honderd van ’s werelds meest waardevolle merken gevallen.
Volgens merkenadviesbureau Interbrand, dat jaarlijks samen met het weekblad BusinessWeek de lijst samenstelt, zag ING net als veel andere banken en verzekeraars zijn positie verzwakken door de financiële crisis.ING nam vorig jaar nog de 86e plek in. Op de lijst van meest waardevolle merken staan nu nog maar twee Nederlandse bedrijven: Philips (42) en Shell (92). Heineken viel in 2006 al buiten de boot.
Coca-Cola voert net als voorgaande jaren de lijst aan. De waarde van het merk van de frisdrankgigant wordt geschat op 68,7 miljard dollar (46,8 miljard euro). De top vijf bestaat verder uit IBM, Microsoft, General Electric en Nokia.
Vooral in de bankensector en de auto-industrie daalde de merkwaarde. Zakenbank Merrill Lynch en verzekeraar AIG verdwenen net als ING uit de top honderd. De Zwitserse bankgigant UBS zag zijn waarde halveren en zakte van plaats 41 naar 72.
De merkwaarde van Philips bedraagt 8,1 miljard dollar (5,5 miljard euro), 2 procent minder dan een jaar geleden. Het elektronicaconcern is wel een plaats op de ranglijst gestegen.
Shell krijgt een waarde van 3,2 miljard dollar (2,2 miljard euro) opgeplakt.