Europees akkoord in de maak over dieselaccijns
Na jaren vruchteloos overleg lijkt nu een akkoord mogelijk over een Europees minimum voor dieselaccijns.
In Nederland is de accijns al zo hoog dat er niets verandert, maar tanken in Luxemburg zal op termijn wel duurder worden. Veel landen, waaronder Nederland, ergeren zich eraan dat een landje als Luxemburg alle truckers naar zich toe lokt met extreem lage dieselprijzen.
Een diplomatieke bron in Brussel bevestigde woensdag dat zich op ambtelijk niveau een akkoord aftekent, al is er nog geen absolute zekerheid. Daarbij spreken de EU-landen een minimum af. Hogere accijnzen zijn wel toegestaan, maar lagere niet.
De regeling, die mogelijk al deze maand wordt besproken door de Europese ministers van Financiën, heeft overigens pas op de lange termijn merkbare gevolgen. Want de landen die hun accijns moeten verhogen, hebben nog jaren uitstel (tot 2010 of 2012) bedongen.
Ambtenaren gaan ervan uit dat het Europese minimum voor dieselaccijns aanvankelijk 302 euro per 1000 liter wordt, om op te lopen tot 330 euro. Benzineaccijns valt niet onder de regeling.