Economie

„Russische wagen loopt achter”

Verkoper Maksim Borisov van autodealer Autowereld in Moskou zegt meteen waar het aan schort bij Russische auto’s. Leunend tegen een grijze Chevrolet: „Sinds twee jaar hebben Lada’s een airbag. Japanse merken hadden dat al veel eerder. Russische auto’s lopen achter. De deal met Opel geeft ons de kans om technologische kennis op te doen.”

Van onze correspondent
14 September 2009 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 08:39
MOSKOU - Poetin hoopt dat Russische autofabrikanten dankzij de kennis van Opel de achterstand op buitenlandse merken kunnen wegwerken. General Motors twijfelde juist om Opel aan de Russen te verkopen, omdat het er bang voor was dat technologische kennis b
MOSKOU - Poetin hoopt dat Russische autofabrikanten dankzij de kennis van Opel de achterstand op buitenlandse merken kunnen wegwerken. General Motors twijfelde juist om Opel aan de Russen te verkopen, omdat het er bang voor was dat technologische kennis b

De verkoop van Opel van eind vorige week moet de Russische auto-industrie, die lijdt onder de economische crisis, een technologische impuls geven. De Russische Sberbank –die samenwerkt met de Canadees-Oostenrijkse onderdelenfabrikant Magna– krijgt het Duitse autobedrijf voor 35 procent in handen. Daarnaast is de Russische autofabrikant GAZ bij de langverwachte deal betrokken. Dit bedrijf wordt industrieel partner.In de GAZ-fabriek in Nizjni Novgorod, ten oosten van Moskou, worden straks Opels gebouwd. Ze zijn bestemd voor de Russische consument. Na Duitsland heeft Rusland de grootste automarkt van Europa.

De Russen willen Opel maar al te graag hebben. Premier Vladimir Poetin liet in juni, toen Sberbank zich opwierp als kandidaat voor Opel, meteen blijken dat hij zeer gecharmeerd was van het idee om Opel naar Rusland te halen. De oud-president ziet het als een mogelijkheid om de Russische auto-industrie erbovenop te krijgen. „Deze deal moet benut worden om de autofabrikanten te steunen”, zei de premier.

Als gevolg van de economische crisis zit de Russische auto-industrie in de problemen. In vergelijking met de eerste acht maanden van 2008 zijn de verkoopcijfers in dezelfde periode van dit jaar met 51 procent gedaald.

Om de auto-industrie te steunen, heeft de Russische regering de importtarieven op buitenlandse auto’s verhoogd, kwam er in navolging van de Verenigde Staten en Duitsland een sloopregeling en stak de overheid miljoenen in nood­lijdende fabrieken.

Poetin hoopt dat Russische autofabrikanten dankzij de kennis van Opel de achterstand op buitenlandse merken kunnen wegwerken. General Motors twijfelde juist om Opel aan de Russen te verkopen, omdat het er bang voor was dat technologische kennis bij de Russische concurrenten terecht zou komen.

Russische automerken kampen in eigen land met een slechte naam. De Russen kiezen het liefst voor een buitenlandse auto. Dan krijg je meer waar voor je geld en is de auto van alle gemakken voorzien, zegt hoofdredacteur Michail Kovrigin van autonet.ru. Volgens de schrijver van 25 autoboeken zijn Russische auto’s naar verhouding duur: het zijn eenvoudige voertuigen van slechte kwaliteit. „Russische auto’s hebben jarenlang stilgestaan”, zegt Kovrigin. „Er is nooit aandacht besteed aan hun ontwikkeling. Kijk maar naar de huidige Lada’s. Sommige zien er net zo uit als vroeger.”

Behalve van de verwachte kwaliteitsimpuls is er nog een voordeeltje waar de Russen van profiteren als er straks Opels uit de GAZ-fabriek rollen, denkt Kovrigin. „Russische autobedrijven hebben er jarenlang alles aan gedaan om buitenlandse merken te weren. Nu zal de concurrentie nog meer toe­nemen, waardoor de prijzen dalen. Dat is natuurlijk een goede ontwikkeling voor de Russische consument.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer