Economie

„Onderzoek niet ophangen aan rugzaktoerist”

Een wassen neus. Zo kwalificeert koepelorganisatie Detailhandel Nederland het rapport van het Centraal Planbureau (CPB) over de gevolgen van de strengere Winkeltijdenwet. „Een onderzoek dat verwijst naar een boek voor rugzaktoeristen komt op mij weinig professioneel over. Ik vertrouw dan meer op de inschatting van onze winkeliers.”

Frank van de Beek
9 September 2009 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 08:37

Hoeveel banen staan op het spel als de winkel minder vaak op zondag open mag? Hoeveel omzet loopt een winkelier mis als de consument op die dag noodgedwongen naar de concurrent gaat? Die vragen houden de detailhandel bezig sinds het kabinet aankondigde de mazen in de Winkeltijdenwet te dichten. Nu openen winkels dikwijls op zondag de deuren met een dubieus beroep op de toerismebepaling.Detailhandel Nederland wist de antwoorden op deze vragen al in januari van dit jaar. De brancheorganisatie schatte het banenverlies op 15.000 tot 20.000 en ging uit van een omzetverlies van 3 tot 4 procent.

Het CPB kwam gisteren met heel andere cijfers. Volgens het planbureau kost de beperking van de koopzondagen hooguit 2000 banen. Op de lange termijn gaat het nog maar om enkele honderden banen. Het effect op de economie van minder koopzondagen is volgens het CPB maar beperkt.

Maar de conclusies van het CPB stellen de winkelierskoepel niet gerust. Integendeel. Detailhandel Nederland laat weten dat het onderzoek een wassen neus is. „Ik heb de indruk dat het planbureau een slecht onderzoek heeft afgeleverd. De cijfers kloppen niet. De onderzoekers hebben een vermelding in de Lonely Planetgids en de hoteldichtheid als graadmeters gekozen voor de mate van toerisme. Het komt op mij weinig professioneel over als het CPB zich baseert op boekjes voor rugzaktoeristen”, aldus woordvoerder Jelger Zee.

Trekt u daarmee de betrouwbaarheid van het gezaghebbende CPB in twijfel?

„Nee, dat niet. Maar gaat het om dit onderzoek, dan heb ik weinig vertrouwen in de uitkomsten. Het CPB geeft zelf ook toe dat het lastig was om goed cijfermateriaal te vinden.”

Hoe verklaart u het grote verschil tussen uw raming en de CPB-cijfers?

„Het planbureau werkt met onzekere aannames die in een groot model worden gestopt. Wij baseren ons op schattingen en signalen uit de eigen achterban. De winkeliers hebben het beste zicht op het effect van maatregelen. Het CPB zegt bijvoorbeeld dat vooral jongeren en deeltijdwerkers de dupe zijn van minder koopzondagen. Maar zij vinden snel weer elders werk, verzekert het planbureau. Nou, dat moet ik nog zien. Die banen elders zijn er nu nog niet. En het is hoogst onzeker of ze er überhaupt komen.”

Biedt het rapport van het CPB nog aanknopingspunten om uw mening te herijken?

„Nee, we worden juist gesterkt in onze eigen opvatting. De toerismebepaling in de wet is achterhaald. Laat gemeenten en winkeliers zelf in overleg bepalen hoeveel koopzondagen wenselijk zijn. Bij dat besluit moeten alle belangen goed worden afgewogen. Let wel: als brancheorganisatie streven wij dus niet naar zo veel mogelijk koopzondagen. In plaatsen waar draagvlak ontbreekt, is het weinig zinvol om winkels op zondag te openen. Leg de verantwoordelijkheid neer bij de lokale overheid, daar gaat het ons om.”

Het kabinet heeft besloten om de aanscherping van de wet een jaar uit te stellen. Voelt dat als een overwinning?

„De minister realiseert zich dat onzekerheid niet goed is. Het water staat in deze tijden van crisis veel ondernemers aan de lippen. Het is een goede zaak dat zij nu de mogelijkheid houden om ook op zondag de deuren te openen. Tegelijkertijd laat de minister ook een deel van de onduidelijkheid bestaat, het probleem wordt immers doorgeschoven naar 2011.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer