Voorwaarden aan schoolsluiting
Slecht presterende scholen gaan alleen dicht als rapporten van de onderwijsinspectie daar aanleiding toe geven.
Dat heeft staatssecretaris Dijksma van Onderwijs woensdagmorgen beloofd tijdens een voortgezet debat in de Tweede Kamer over het wetsvoorstel ”Goed bestuur, goed onderwijs”. De regeringspartijen, CDA, PvdA en ChristenUnie, maakten zich gisteren, tijdens de eerste termijn van het debat, zorgen over mogelijke politieke willekeur tegenover bepaalde onderwijsrichtingen bij het gedwongen sluiten van slecht presterende scholen.Het wetsvoorstel geeft de overheid instrumenten in handen om de bekostiging van zeer zwakke scholen te staken of onbekwame en frauderende bestuursleden weg te sturen. In de Tweede Kamer bestaat brede steun voor de hoofdlijnen van het wetsvoorstel.
De regeringspartijen vinden dat de onderwijsinspectie een hoofdrol moet spelen bij het besluit voor mogelijke sluiting. Sluiting mag alleen als de inspectie daartoe adviseert. Daarmee willen de partijen voorkomen dat politieke willekeur een reden is om de bekostiging van onderwijsinstellingen te staken.
ChristenUnie-Kamerlid Anker noemde als voorbeeld dat een PVV’er minister van Onderwijs zou worden en zijn afkeer van islamitische scholen zou omzetten in plannen deze scholen te sluiten. Of een SP’er die via een bekostigingsmaatregel een eind zou willen maken aan de praktijk dat christelijke scholen praktiserende homoseksuelen weren.
Dijksma vindt ook dat alleen een rapport van de onderwijsinspectie aanleiding kan zijn tot een besluit tot sluiting: „De wet is niet bedoeld om enige vorm van richting te belemmeren. Dat mag ook niet. De wet is alleen bedoeld om scholen die niet voldoen aan de gestelde deugdelijkheidseisen, aan te kunnen pakken.”
De Tweede Kamer is verder bezorgd dat de onderwijsinspectie bij de beoordeling of een school goed of slecht presteert alleen kijkt naar de prestaties op het gebied van rekenen en taal. Volgens Dijksma is daar geen reden voor.
Als de onderwijsinspectie tot het oordeel komt dat een school zeer zwak is, dan betrekt ze het gehele onderwijsproces in de school in haar overwegingen. Uiteindelijk hebben voor de overheid alleen de resultaten van taal en rekenen betekenis omdat het niveau voor deze vakken objectief is vast te stellen, aldus de bewindsvrouw vanmorgen.