Heerlijke cabrio om mee te flaneren
Als Audi iets doet, doet de fabrikant het goed. Al 100 jaar lang. Het is een eeuw geleden dat oprichter August Horch zijn achternaam in het Latijn vertaalde naar Audi. De nieuwe A5 Cabrio is een van de vele nieuwe modellen en uitvoeringen die het merk in het jubileumjaar op de markt brengt.
Ondanks zijn tijdloze vormgeving is er aan de nieuwe cabriolet weinig historisch te noemen. Audi leidde de auto af van de bestaande A5 coupé, maar het model is ook naaste familie van de A4. Direct valt op dat de cabrio een relatief bescheiden ogende auto is. De coupé is laag en breed en komt wat brutaler over. Dat heeft de cabrio veel minder, ook niet als het dak is gesloten.Plafondverlichting
Heel bewust kiest Audi niet voor een variodak dat veel bagageruimte opeist, maar voor een minder volumineuze softtop. De ingenieurs van Audi verwerkten alle beschikbare technieken in de softtop. De kap opent en sluit met slechts één druk op de knop, inclusief de vergrendeling boven de voorruit. Uiteraard koos het premiummerk voor een glazen, verwarmde achterruit. Bijzonder is de plafondverlichting in de kap.
Audi gaat nog een stap verder. De afwerking aan de binnenkant is zo fraai dat inzittenden totaal niet het idee van een softtop krijgen.
Dat laatste gevoel wordt nog eens flink versterkt door de geweldige isolatie. Veel cabriorijders zijn gewend dat het buitengeluid exponentieel toeneemt als bijvoorbeeld een vrachtwagen wordt gepasseerd. Complimenten voor de Audi A5 Cabrio, die daar helemaal geen last van heeft.
Lange ritten
Net als de kap en de uitstraling blijkt ook de afwerking van het interieur helemaal top. Ook hier bereikt Audi weer het bekende hoge niveau. Dat begint al met de gedistingeerde aluminium rand die om het interieur heen loopt. Audi levert een groot aantal kleurstellingen, zodat de koper veel zelf kan bepalen. Alleen het prachtige leer is natuurlijk een optie.
De A5 cabrio is bedoeld als een echte vierzitter, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat achterpassagiers met de benen over elkaar kunnen zitten. Achterin meerijden in een cabrio vraagt altijd wat inschikkelijkheid.
Voorin blijkt de zitruimte royaal. De stoelen bieden een prima ondersteuning, zijn uitgebreid instelbaar en maken zo ook lange ritten tot een groot genoegen.
Het dashboard komt volledig uit de A4 en de A5 en biedt geen nieuwe elementen. Wel valt wederom de fraaie afwerking van het geheel op.
Bijzonder blijft de optische scheiding tussen de toerenteller en de snelheidsmeter. Het bestuurdersinformatiesysteem wordt bediend met een serie knoppen die tussen de stoelen geplaatst zijn en nog wel eens per ongeluk worden aangeraakt, waardoor bijvoorbeeld ineens het navigatiescherm verdwijnt.
Multitronic
Het milieu heeft de volle aandacht bij Audi. De nadruk komt in de praktijk steeds meer op efficiënte viercilinder turbomotoren te liggen. Op dit moment staat de 2.0 TFSI aan de basis. Er is keuze uit de snelle variant met een vermogen van 211 pk, terwijl er ook een versie aankomt met 180 pk automatisch gekoppeld aan een multitronic versnellingsbak. Bij de 211 pk biedt Audi een keuze uit een handgeschakelde zesbak zoals in het testexemplaar of ook de multitronic traploze automaat.
De zesbak heeft goed gekozen overbrengingen. Belangrijk is dat het motortoerental bij legale snelwegsnelheden uiterst bescheiden blijft. Dit blijkt goed voor het verbruik en de uitstoot. Niet verwonderlijk dat juist deze uitvoering van de A5 Cabriolet een A-label heeft met een CO2-uitstoot van 159 g/km.
Heerlijke machine
Bij ritjes op de snelweg komt het verbruik al snel boven 1 op 13, terwijl de auto gemiddeld netjes boven de 1 op 11 blijft. Toch is het allesbehalve afzien met zo’n viercilinder. Niet vreemd gezien het koppel van 350 Nm dat bovendien tussen 1500 en 4200 tpm op volle sterkte blijft. De auto heeft slechts 7,5 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken en topt op 241 km/u.
Vaak krijgen Duitse auto’s het verwijt dat ze stug zijn, maar dat is aan de A5 Cabriolet helemaal niet te merken. Het blijkt een heerlijke machine om mee te flaneren, maar ook om met de kap open lange afstanden af te leggen. De ver naar achteren doorgetrokken ruitpartij en de windstop dragen aan dit comfort bij.
Deze cabriolet is typisch zo’n auto die dankzij het onderstel prima in staat blijkt zeer sportief gereden te worden, maar die dat door zijn algehele karakter gewoon niet uitlokt. De torsie van de carrosserie is op flinke oneffenheden slechts in de verte voelbaar.
De nieuwe A5 Cabriolet start vanaf 51.265 euro. Daarvoor staat de 180 pk TFSI met multitronic in de prijslijst. De 211 pk versie met 6-bak komt met 52.750 euro nauwelijks hoger uit. Wie het genot van de V6 met 3,2 liter inhoud wenst, die moet minimaal 62.380 euro afrekenen. Het dieselprogramma start met de 2.7 V6 TDI voor 57.030 euro.
Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI
Waardering
- prachtige afwerking, comfortabel rijgedrag, perfect isolerende softtop, brandstofverbruik
- prijs loopt snel op, vandalismegevoelige kap
Techniek
Cilinderinhoud: 1984 cc; maximumvermogen: 155 kW/211 pk bij 4500–6000 tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij 1500–4200 tpm; acceleratie 0–100 km/u: 7,5 seconden; topsnelheid: 241 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4625 mm; breedte: 1854 mm; hoogte: 1383 mm; wielbasis: 2751 mm: gewicht: 1630 kilogram; inhoud bagageruimte: 320–380 liter; brandstoftank: 65 liter; Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI: 52.750 euro.
Alternatieven
Alfa Spider 2.2 JTS: 50.240 euro
De Alfa Spider is een roadster zonder achterbank, dus de gebruiksmogelijkheden zijn minder. Verder levert de turboloze viercilinder veel minder souplesse en is de auto ook behoorlijk zwaar. Wat vormgeving betreft is het echter een typisch Italiaans juweel.
BMW 325i Cabrio: 49.080 euro
Veel auto’s in dit segment hebben een variodak en dat heeft zowel voor- als nadelen. Gesloten wordt het effect van een coupé verkregen, open is het bagagevolume behoorlijk beperkt. BMW heeft een zescilinder nodig om hetzelfde vermogen als de A5 te halen.
Lexus IS 250C Luxury: 61.200 euro
In een aantal opzichten een totaal verschillende auto, maar qua afmetingen en allure zeer vergelijkbaar. Lexus levert deze cabrio uitsluitend met een zescilinder benzinemotor standaard gekoppeld aan een automaat. Het design is minder krachtig dan bij Audi.