Economie

KPN pakt misbruik sms-diensten aan

KPN Mobile gaat misbruik van sms-diensten aanpakken. Vanaf medio februari sluit de telecomonderneming sms-abonnementsdiensten die zich niet aan de afgesproken gedragslijn voor een correcte omgang met de klant houden af van het mobiele netwerk.

Redactie economie
4 February 2003 07:29Gewijzigd op 14 November 2020 00:06

Met deze maatregel, die moet zorgen voor een betere bescherming van klanten, reageert KPN op het grote aantal klachten over sms-misbruik. Een voorbeeld is een sms’je met een recept waar een klant één keer om heeft gevraagd, maar waar deze vervolgens een abonnement op blijkt te hebben voor meerdere keren per dag - zonder te weten hoe hij ervan af moet komen.

Volgens de Consumentenbond dreigt het in Nederland volstrekt uit de hand te lopen met sms. „Mensen betalen zich blauw aan tekstberichtjes op de mobiele telefoon, zonder dat ze daar iets aan kunnen doen.” De organisatie is maandag met de actie ”sms-leed” gestart, waarbij mensen worden opgeroepen om hun ervaringen te melden.

Op het e-mailadres actiesmsleed@consumentenbond.nl kunnen mensen hun ervaringen melden. De Consumentenbond hoopt dat ook medewerkers van telecom- en omroepbedrijven hier uit de school klappen. „Op deze manier kan de omvang van het probleem verder in kaart worden gebracht.”

De Consumentenbond heeft een aantal eisen neergelegd bij bedrijfsleven en overheid. Zo zou degene die een sms’je verstuurt pas hoeven te betalen op het moment dat het zeker is dat het tekstberichtje ook is aangekomen en niet, zoals nu, als het is verstuurd. „Als je hebt betaald voor een sms’je waar je niet om hebt gevraagd, moet je onmiddellijk je geld terugkrijgen.

Aanbieders van sms-abonnementsdiensten zijn doorgaans zelfstandige bedrijven die hun diensten op de markt brengen via sms-serviceproviders en via het netwerk van mobiele operators.” Om te bevorderen dat dit correct gebeurt, hanteert KPN al sinds enige tijd een gedragslijn voor sms-abonnementsdiensten. Alle sms-serviceproviders hebben deze gedragslijn ondertekend, stelt het bedrijf.

Volgens de gedragslijn dient in alle reclame-uitingen een duidelijke en leesbare vermelding te staan van het geldende tarief, inclusief BTW. Daarnaast moeten aanbieders van sms-abonnementen hun identiteit in alle reclame-uitingen duidelijk kenbaar maken. Dat stelt de klant in staat om hen zo nodig aan te spreken. Zij moeten bovendien een sms-dienst kunnen aan- en uitzetten. Verder is het niet toegestaan sms-berichten waaraan kosten zijn verbonden naar een klant te versturen zonder dat deze zelf het initiatief voor het abonnement heeft genomen.

Als KPN een overtreding van de gedragsregels vaststelt, geeft het de betreffende aanbieder eerst een schriftelijke waarschuwing. Gedurende een afgesproken periode krijgt de betrokken aanbieder de tijd om maatregelen te nemen. Als deze uitblijven, wordt het bedrijf van het netwerk afgesloten totdat het de maatregelen wel neemt. Daarnaast biedt KPN op de website kpn.com informatie over betaalde sms-abonnementsdiensten en over de wijze waarop de klant desgewenst een abonnement kan beëindigen.

Vodafone sluit ondernemingen die misbruik maken van sms-diensten al af van zijn netwerk. „KPN loopt achter ons aan, want wij doen dit al enige tijd”, zei een woordvoerder.

Een sms’je dat je verstuurd en dus betaald hebt, maar dat nooit aankomt. Uit onderzoek blijkt dat het in Amerika vele miljoenen keren per jaar voorkomt en ook bij de Nederlandse Consumentenbond wordt hierover geklaagd. Een sms’je dat je ongevraagd ontvangt, bijvoorbeeld met een ringtone, maar waarvoor jij wel moet betalen, soms 1,10 euro per keer. Een sms’je dat je verstuurt om mee te doen aan een tv-programma (à 70 eurocent), terwijl de uitslag al bekend lijkt te zijn. Het zijn allemaal voorbeelden van sms-leed die bij de Consumentenbond zijn gemeld. Consumenten gaan soms voor tientallen of zelfs honderden euro’s per maand het schip in en hun mobiele telefoon wordt afgesloten als zij niet betalen.

De telecombedrijven moeten -net als creditcardmaatschappijen- bewijzen dat je wél toestemming hebt gegeven. Bij aanbieders van betaalde sms-berichten die niet voldoende helder maken dat je een abonnement aangaat of hoe je daarvan afkomt, moeten telecombedrijven onmiddellijk de nummers afsluiten.

KPN Mobile gaat harder optreden bij misstanden met betaalde sms-abonnementsdiensten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met KPN mediavoorlichting, telefoonnummer (070) 4466300.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie: Ewald van Kouwen, woordvoerder Consumentenbond, telefoonnummer (06) 53 44 72 46.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer