Verkeersellende gaat ook kerken aan
Kerken moeten zich meer betrokken tonen bij het bevorderen van de verkeersveiligheid, vindt Bert J. Woudenberg.
De Tweede Kamer heeft woensdag het halfjaarlijkse overleg met minister Eurlings van Verkeer over de aanpak van de verkeersonveiligheid in Nederland. Voor allerlei belangenorganisaties vormt dat moment telkens opnieuw het sein om diverse Kamerleden te bestoken met plannen om het verkeer nog veiliger te maken. Een oproep die daar nooit bij zit, is die van de kerken, terwijl ook voor hen 750 verkeersdoden en 17.600 ernstig gewonden in een jaar tijd volstrekt onacceptabel zouden moeten zijn.Daarbij komt dat gelovigen (58 procent van de bevoking) zich eveneens niet zo druk lijken te maken over de vernietiging van het levensontwerp van zo veel mensen in het verkeer. Ook al bevindt Nederland zich inmiddels in de top drie van de verkeersveiligste landen in Europa, het gaat elke dag opnieuw nog steeds om 2 doden, 50 ernstig gewonden en 250 mensen die spoedeisende hulp in een ziekenhuis moeten ondergaan.
Het CBS (”Religie aan het begin van de 21e eeuw”) zocht kortgeleden uit dat gelovigen ”verkeer en vervoer” nauwelijks als een urgent nationaal probleemgebied zien. Een gunstige uitzondering daarop vormen alleen gereformeerden, die verkeerssituaties veel vaker op hun urgentielijstje hebben staan dan rooms-katholieken en hervormden. Dat hebben ze in ieder geval gemeen met niet-gelovigen, want die zetten ”verkeer en vervoer” eveneens hoog op de agenda.
Dit voorjaar was er nog wel de oproep van scheidend PKN-preses ds. G. de Fijter om een programma voor autodelen op te zetten, waarbij kerken een aantal auto’s hebben voor algemeen gebruik. Dit had iets van het opnieuw uitvinden van het wiel, want autodelen is al een populair en groeiend fenomeen. Verder bleef het daarbij.
Benedictus XVI
Het Vaticaan (heel Vaticaanstad kent een maximumsnelheid van 30 km/u) kwam gelukkig al eerder met een verkeersvariant van de Tien Geboden uit de Bijbel, waarin gedragsregels voor automobilisten en motorrijders staan. ”Gij zult beleefd, correct en voorzichtig zijn” en ”Gij zult uw automobiel niet gebruiken als uitdrukking van macht en dominantie”.
Op zijn beurt riep paus Benedictus XVI in 2006 tijdens zijn angelusgebed op het volgepakte Sint-Pietersplein in Rome automobilisten op om de verkeersregels strikt te respecteren en altijd aan de andere weggebruikers te denken. Zijn wereldkerk kent, ook en vooral in het zuiden van ons land, sinds jaar en dag auto- en motorzegeningen.
Ook kerken en levensbeschouwelijke groeperingen moeten dus aan de slag met de aanpak van de verkeersonveiligheid, waarin het menselijke gedrag bijna altijd en overal een doorslaggevende rol speelt. En wel op een zichtbare, heldere en aansprekende manier. Van alle nationale en maatschappelijke problemen die ze willen helpen oplossen zal voortaan dus ook verkeer en vervoer nadrukkelijk deel moeten uitmaken.
Want ook in het verkeer telt elk mensenleven. Daarom kan het niet anders dan dat het ook voor gelovigen en hun kerken onaanvaardbaar is dat de zin van het leven wordt geschonden door het verkeer. Aan hen is daarover nu het woord.
De auteur is verkeersspecialist en voormalig woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland.