Economie

KLM verkoopt haar prijsvechter

KLM is de Britse prijsvechter Buzz kwijt. De verkoop aan Ryanair komt niet als een verrassing. Financieel topman R. Ruijter gaf onlangs al aan van Buzz af te willen. De Ieren noemen de prijs van 30 miljoen euro „een koopje.”

Redactie economie
31 January 2003 23:00Gewijzigd op 14 November 2020 00:06

Buzz leed onder de zware concurrentie van Ryanair en easyJet, de belangrijkste tegenspelers op het gebied van goedkope vluchten. De overname betekent een verdere consolidatie in de nog jonge sector van de luchtvaart die de traditionele maatschappijen bevecht met het zogenoemde vliegen zonder franje. Het Britse easyJet, de grootste concurrent van Ryanair, kocht vorig jaar al voor ruim 600 miljoen euro het Britse Go (oorspronkelijk opgezet door British Airways) en het Deutsche BA.

KLM wilde in het verleden Buzz ook uitbreiden, maar liet overnamekansen aan zich voorbijgaan. Ruijter typeerde Buzz vrijdag als een activiteit „met een hoog risicoprofiel.” Bovendien werden de vooruitzichten op winstgevendheid het afgelopen jaar behoorlijk verkleind door de komst van nieuwe prijsvechters op vooral de Duitse en de Franse markt. Om op lange termijn rendabel te blijven, waren grote investeringen nodig.

KLM zette vier jaar geleden Buzz op poten om tegenwicht te bieden aan prijsstunters Ryanair en easyJet. Buzz werkte zich op tot de derde ”low cost carrier” in Europa, maar zadelde KLM ook op met de vraag welke strategie het bedrijf wilde volgen. Afwisselend verschenen berichten dat KLM de dochter wilde afstoten of juist uitbouwen.

Voor goedkope tickets richt KLM zich nu volledig op Basiq Air van dochteronderneming en chartermaatschappij Transavia. Vanaf Schiphol en Rotterdam Airport kan met Basiq Air naar vijftien Europese bestemmingen worden gevlogen.

De Ieren zeggen de aankoop bijna geheel met hun kasreserves te kunnen betalen. Met Buzz denkt Ryanair het aantal passagiers van 2 miljoen tot 4 miljoen per jaar te kunnen opvoeren.

Buzz heeft momenteel een netwerk van 21 routes vanaf Londen-Stansted naar Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje en twee binnenlandse routes in Frankrijk. Na inlijving van Buzz gaat Ryanair onrendabele vluchten schrappen. Op de resterende vluchten worden meer toestellen ingezet en de prijzen verder verlaagd.

Ryanair gaat niet op Schiphol vliegen. De Ieren hebben momenteel Eindhoven als start- en vertrekpunt en in mei komt daar Maastricht-Aachen Airport bij.

De overname moet 1 april zijn afgerond. Beide partijen hebben ook afgesproken dat KLM de BAe-vliegtuigen van Buzz aan haar eigen vloot zal toevoegen. Ryanair vervangt deze vliegtuigen door Boeings, die volgens de Ieren efficiënter zijn.

Ryanair heeft 22 Boeings 737-800 besteld en opties genomen op nog eens 78 stuks. Daarmee is in totaal ongeveer 6 miljard dollar gemoeid. Boeing zal de 22 toestellen afleveren in 2004 en 2005. Ryanair heeft nu sinds vorig jaar januari overeenkomsten gesloten voor 250 vliegtuigen van het type 737-800 ter waarde van 15 miljard dollar. Bij de helft daarvan gaat het om vaste orders en bij de overige 125 om opties.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer