„Theologen prooi voor de duivel”
God laat niet alleen het kwaad toe, maar straft ook rechtvaardig de zonde, onderschrijft ds. W. Markus met de oudtestamentische profeten. Dat mag echter nooit gekoppeld worden aan rampen als de tsunami in 2004 of het overlijden van de vier jongens, vorige week in Kampen.
„Het is wijs om te beseffen dat Gods gedachten boven de onze gaan. Ik heb er nog geen begin van een antwoord op”, zei hij dinsdag tegen de ruim veertig studenten, die op Hydepark in Doorn bijeen zijn voor de studieweek van de Gereformeerde Bond.De predikant uit Bergschenhoek hoopt dat „als ik zelf verdrietige dingen mee zal maken in mijn leven, ik blijf geloven dat God almachtig en goed is, en dat ook straffen uit Zijn vaderhand komen. Er kunnen tijden zijn dat in de hitte van de strijd God soms niet kan zeggen hoeveel Hij van Zijn kinderen houdt. Het goede zal eens echter volkomen overwinnen. Dan zijn alle kwade machten onttroond.”
Ds. Markus hield gisteren een lezing over Gods schepping en de kosmische strijd tussen goede en kwade machten. Hij begon met een verkenning van wat en waar de hemel is. „Als we naar boven wijzen, bedoelen we dat niet als plaatsbepaling, maar als een woonruimte van een ander soort, die al onze voorstellingen te boven gaat.” Tegelijkertijd is de hemel zo nabij als God nabij is, betoogde de predikant.
Waarom een gedeelte van de engelen in opstand kwam tegen God, is volgens de predikant niet te verklaren. Vanuit de „krochten van de duisternis” proberen de duivel en zijn dienaren alle werk van God te vernielen. „Daarom zal hij regelmatig studenten theologie op de huid zitten”, herhaalde hij meer dan eens. „Zij die mensen over God willen vertellen, zijn een prooi voor de duivel. Maar gelukkig zijn we niet weerloos, maar veilig achter het bloed van Christus.”
De kosmische strijd tussen God en de kwade machten raakt ook mensen. De vorst van het Perzische koninkrijk uit Daniël 10:13 is een satansengel, legde ds. Markus uit, die de goede engel 21 dagen tegenhield. „Dat is een reden waarom niet altijd onmiddellijke verhoring op het gebed volgt.”
Hij stelde zichzelf de vraag waarom Gods kinderen soms door een diep dal moeten, als God goed en almachtig is en vol liefde. „Daar is geen verklaring voor te vinden. We kennen de omvang en de vordering van de strijd met de kwade machten niet en we hebben geen idee van de miljarden variabelen waarmee God rekening houdt.”
De variabelen zijn onder meer menselijke vrijheid, vijandige krachten en zelfs het gebed van een gerechtvaardigde, dat God opneemt in de uitvoering van Zijn plan naar de toekomst van een nieuwe hemel en aarde. Die kosmische strijd is geen uitgangsweg om de menselijke verantwoordelijkheid voor de zonde te ontlopen, stelde ds. Markus met een verwijzing naar de geestelijke wapenrusting in Efeze 6. „Dan kan God ver weg zijn, als Zijn slaande hand wordt gevoeld. Nochtans is Gods slaande hand ook een doorboorde hand en een Vaderhand.”