Sport verliest sponsors aan goede doelen
Het ziet er slecht uit voor de inkomsten van sportclubs. Een deel van de sponsors verwacht meer effect van reclame via goede doelen.
Dat blijkt uit een onderzoek door het vakblad Sponsor Magazine onder honderd sponsormanagers bij Nederlandse bedrijven. Eenderde van de ondervraagde managers voorziet in 2003 dat sportsponsoring plaats gaat maken voor maatschappelijke sponsoring.
„Sport is uit. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in”, verklaart hoofdredacteur A. Maatjens van Sponsor Magazine. Als voorbeelden noemt hij TPG, dat voedselhulp geeft, Essent, dat het Wereld Natuur Fonds sponsort en ING, dat zich heeft verbonden aan Natuurmonumenten.
De omslag lijkt overigens niet hard te gaan. Van de honderd ondervraagde bedrijven zijn er twaalf dit jaar van plan de budgetten te verschuiven. Een deel is helemaal huiverig voor nieuwe verbintenissen. Volgens het onderzoek groeien de sponsoruitgaven in 2003 licht met 3 tot 4 procent tot circa 1 miljard euro.