Vertrouwen consument neemt sterk toe
Nederlandse consumenten waren in augustus aanzienlijk minder somber gestemd over de economie dan in voorgaande maanden. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag heeft bekendgemaakt.
Het consumentenvertrouwen steeg in augustus naar een stand van min 17, tegen min 24 in juli. Pessimisten hebben daarmee nog altijd de overhand, maar hun dominantie over de optimisten neemt af. De index van het consumentenvertrouwen, die in maart een dieptepunt bereikte van min 34, ligt nu op hetzelfde niveau als in mei 2008.De consumenten waren vooral minder somber over de ontwikkeling van de economie in de komende twaalf maanden. Het aantal mensen dat de toekomstige ontwikkeling van de economie zonnig inziet is nu nagenoeg even groot als de groep met een pessimistische blik. In maart dit jaar stond deze indicator nog op min 59. De minder sombere kijk op de economische toekomst valt samen met herstel van de aandelenkoersen, constateert het CBS.
„De toekomstverwachtingen van consumenten zijn echt spectaculair verbeterd", stelde CBS-econoom Michiel Vergeer in een reactie. „De consument heeft het idee dat de bodem is bereikt."
Het toegenomen vertrouwen kan de kwakkelende economie een aardige duw in de rug geven, stelt de hoofdeconoom van het CBS. „Er zit nog best wat geld bij de mensen, als ze besluiten dat wat meer uit te geven, dan kan dat de economie zeker helpen."
Over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen, dacht de consument in augustus een stuk minder negatief dan in juli. Het oordeel over de eigen financiële situatie, zowel in de afgelopen als in de komende twaalf maanden, verbeterde licht.