Kostenbesparingen stuwen resultaten Ahold
Kostenbesparingen hebben supermarktconcern Ahold aan betere kwartaalcijfers geholpen. Het bedrijf ligt op koers voor een besparingsdoel van 500 miljoen euro aan het einde van dit jaar.
Dat zei bestuursvoorzitter John Rishton van Ahold in een toelichting op de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers.Hoeveel het bedrijf tot nu toe heeft bespaard, maakte hij niet bekend. Ahold maakte in 2006 bekend voor eind dit jaar 500 miljoen euro op de operationele kosten te willen besparen. „We maken de ergste recessie in zestig jaar mee. In zulke omstandigheden moet de nadruk op de kosten liggen”, aldus de topman.
Door de kostenbesparingen wist het bedrijf, bekend van de Albert Heijnsupermarktketen, de retailmarge te verhogen. Deze marge op de verkoop van producten ging naar 4,9 procent in het tweede kwartaal van dit jaar. Vorig jaar had het bedrijf nog een marge van 4,4 procent. Ahold mikt voor de lange termijn op een retailmarge van 5 procent.
Ahold heeft te maken met moeilijke omstandigheden, waarin klanten steeds meer de nadruk leggen op prijs, kortingen en andere acties. Daardoor neemt de concurrentie van andere supermarktconcerns toe. Ahold probeert met meer promotionele acties klanten toch naar de winkels te krijgen.
Rishton liet in zijn toelichting ook weten mogelijkheden voor overnames niet onbenut te laten. „Mogelijkheden zullen zich in de huidige marktomstandigheden onvermijdelijk voordoen. De sterken worden steeds sterker en de zwakkeren steeds zwakker. Wij behoren tot de sterken.”
Ahold boekte beter dan verwachte resultaten. Het bedrijfsresultaat kwam ruim een kwart hoger uit op 295 miljoen euro. De nettowinst ging met 42,3 procent omlaag tot 195 miljoen euro. De cijfers waren ruim boven de gemiddelde verwachting van analisten.
Het nettowinstcijfer laat zich lastig vergelijken met vorig jaar. In het cijfer van vorig jaar zit een bate op de verkoop van het belang in Schuitema. De omzet, die het bedrijf twee weken geleden al bekendmaakte, steeg in het afgelopen kwartaal met 11,5 procent tot 6,43 miljard euro.
Vooral de onderdelen Stop & Shop/Giant-Landover en Albert Heijn presteerden sterk, meent analist Richard Withagen van SNS Securities. „Het is een bevestiging van de sterke strategie bij het bedrijf”, aldus de marktvorser.