Nieuwe prijzenslag op komst
De Nederlandse supermarkten beginnen deze week opnieuw met agressieve prijzencampagnes.
In het eerste halfjaar schermden de supers al met diverse acties om de gunst van de consument. Maar na de zomervakantie is de prijzenslag weer flink toegenomen, constateerde supermarktdeskundige Gerard Rutte gisteren.Traditioneel komen de supermarkten na de zomervakantie met allerlei acties. „Het vakantiegeld is op, consumenten gaan dan weer extra op de kleintjes letten”, aldus Rutte van uwsupermarkt.nl.
Maar volgens de kenner zet Schuitema de zaak nu wel zeer op scherp. De uitbater van de C1000-winkels gooit met ingang van maandag honderd producten in de aanbieding voor de prijs van 1 euro.
Andere supermarktketens blijven niet achter. Jumbo heeft zeventig producten gedurende vier weken in prijs verlaagd. De actie in de 124 Jumbowinkels loopt nog tot 9 september.
Super de Boer begint volgende week met een promotionele actie onder de noemer ”Supertoetaweken”. De ruim 300 vestigingen bieden dan gedurende drie weken vijftig producten aan voor „afgeronde prijzen.” Die producten zijn dan voor hele of halve euro’s te koop. De actie loopt naast de aanbiedingen voor honderden A-merken die al blijvend in prijs zijn verlaagd. Super de Boer „boort de prijzen de grond in”, stunt de keten op de eigen website.
Marktleider Albert Heijn begint weer drie weken lang met zijn zogeheten hamsterweken. Consumenten krijgen dan bij de aankoop van een product een tweede gratis. De actie geldt elke week voor vijftig andere producten. Ook loopt bij Albert Heijn nog steeds de laagsteactieprijsgarantie. Als klanten bepaalde aanbiedingen tijdens de actieperiode in de folder van een andere supermarkt goedkoper aantreffen, krijgen ze op vertoon van de papieren folder van de andere supermarkt het aankoopbedrag terug en een gratis appeltaartje.
„Dat kan Albert Heijn nog heel wat geld gaan kosten, nu C1000 honderd producten voor 1 euro wegdoet”, voorspelt Rutte. „Supermarkten komen na de vakantieperiode altijd met aanbiedingen, maar je ziet dat de boel toch aan het verscherpen is.”
Jumbo schudde de supermarktbranche zo’n anderhalve maand geleden al flink op door honderden A-merken in prijs te verlagen. Concurrenten als Dirk van den Broek en Nettorama, maar ook Albert Heijn gingen (deels) mee.
Marktonderzoeksbureau GfK onderschrijft dat de actiedruk na de vakantie agressiever lijkt dan in voorgaande jaren. Het bureau becijferde onlangs dat de supermarkten het afgelopen halfjaar al 25 procent meer omzet draaiden als gevolg van de promotiedruk. „Van elke euro is 14 procent op promotie verkocht”, zegt Joop Holla van GfK. Hij verwacht dat dit snel naar de 15 cent gaat. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog ruim 11 cent.
De voordeelweken zijn belangrijk geworden voor de supermarktketens, stelt Holla. „Ze probeerden eerst marktaandeel te pakken met continu lage prijzen. Maar steeds meer supers gooien het met aanbiedingen over een andere boeg.”
Volgens marktonderzoeksbureau GfK Panel Services is het winkelbezoek sinds maart met ruim 4 procent gestegen. Klanten komen steeds meer op aanbiedingen af en bezoeken meer verschillende supermarkten. Vooral gezinnen en ouderen kopen naar verhouding veel producten die in de aanbieding zijn.