Economie

„Augurk blijft altijd bestaan”

Tafel­zuren ouderwets? Welnee, vindt Oos Kesbeke, directeur van de gelijknamige en nog een van de weinige inleggerijen van tafelzuren in Nederland. „Je kunt er zo veel mee doen. Je moet innoveren.”

ANP
14 August 2009 20:15Gewijzigd op 14 November 2020 08:27
Augurken bestaan al 3000 jaar. Foto ANP
Augurken bestaan al 3000 jaar. Foto ANP

Een exclusieve lijn producten, die Kesbeke samen met topkok Jonnie Boer heeft ontwikkeld en die eind dit jaar op de markt komt, is daarvan een voorbeeld.Kesbeke zit momenteel midden in de oogst van zilveruitjes en augurken, die duurt van juli tot en met september. De drukste tijd van het jaar. „We produceren nu. Straks hebben we weer een chronisch tekort aan opslagruimte.” Behalve zilveruitjes en augurken maakt het bedrijf onder meer Amsterdamse uien, gele komkommers, salades, piccalilly en saladedressings. „Het is een roeping. Je moet eigenlijk wel gek zijn om dit te doen”, aldus Kesbeke. „Het is een mooi vak, maar ook met veel stress. Spelen met producten uit de natuur is een vak. Daar heb je geen school voor.”

Het bedrijf bestaat ruim zestig jaar. „Mijn grootvader had al de eerste stapjes gezet, mijn vader is er officieel mee begonnen.” In Amsterdam wemelde het in die tijd nog van de inleggerijen. „Het waren er wel meer dan twintig”, aldus de directeur. Die zijn volgens hem bijna allemaal verdwenen, onder meer omdat ze hun producten tegen een te lage prijs verkochten.

Nederland telt nog slechts een handvol tafelzuurbedrijven. Kesbeke ergert zich aan de goedkope buitenlandse producten in de supermarkten. „Je ziet daar potjes zilveruitjes voor 39 cent. Daar kunnen wij ze niet voor maken.” De directeur kiest zo veel mogelijk voor grondstoffen uit Nederland. „De kwaliteit moet goed zijn. Bij ons gaat niets de deur uit waar we niet achter staan.”

Hoewel de productie van augurken een lichte stijging kent, staan de zilveruitjes volgens Kesbeke onder druk. „Vroeger had bijna iedereen een potje in de koelkast staan, maar jonge mensen kennen ze niet meer. Ze weten niet wat ze ermee kunnen doen.”

Kesbeke ziet zijn toekomst vooral in het ontwikkelen van nieuwe producten. Zo is hij erg enthousiast over de samenwerking met topkok Jonnie Boer en hun gezamenlijke tafelzuurlijn, waaronder olijven in zeewater en een „driesterrenpiccalilly.”

In september reikt de directeur bovendien de Zilveren Ui uit, een prijs voor een professionele kok die het tafelzuur promoot. Dit jaar gaat de eer naar Margot Reuten van tweesterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht. Zij maakt op haar beurt een paar recepten met tafelzuur die weer op de potjes terug zijn te vinden.

Kesbeke is niet bang dat alle innovaties de tafelzuren zullen verstoten. Die bestaan al 3000 jaar, weet hij. „Je leest zelfs in de Bijbel al over tafelzuur. De zilveruitjes en augurken blijven, dat is onze basis.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer