Binnenland

Mobiele OK-teams verkorten wachttijd

De inzet van een mobiel operatiekamerteam heeft geleid tot een drastische verkleining van de wachtlijsten. Na een test van vier maanden bleek dat 80 procent van de wachtenden binnen vijf weken werd behandeld.

ANP
30 January 2003 08:35Gewijzigd op 14 November 2020 00:06

Volgens een evaluatie van het onderzoeksinstituut Prismant kunnen er meer patiënten worden geholpen en is de investering bedrijfseconomisch verantwoord. Vooral mensen die moeten worden behandeld aan spataderen of een liesbreuk hoeven nu aanzienlijk minder lang te wachten. Voor de komst van het mobiele team was de wachttijd voor een ingreep voor spataderen opgelopen tot ruim een halfjaar.

Het Ziekenhuis Rivierenland in Tiel, een streekziekenhuis met 373 bedden en twee poliklinieken, schakelde het OK-team in augustus 2002 in. De groep bestond uit twee operatieassistenten en een anesthesiemedewerker uit Rotterdam. Het was de eerste keer dat een ziekenhuis een compleet OK-team inhuurde.

„Dat was voor ons een noodoplossing”, aldus uroloog R. Laduc van het ziekenhuis. „Onze problemen konden niet meer door inzet van eigen personeel worden verholpen, zodat het binnenhalen van een extern team de enige oplossing was.”

Aanvankelijk waren er strubbelingen tussen de ingehuurde krachten en het reguliere personeel. De externe krachten verdienden 15 procent meer dan het voorgeschreven CAO-loon. De vaste medewerkers van het ziekenhuis krijgen een arbeidstoeslag van 10 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer