Eerste stationsfiliaal Starbucks open
Het eerste Nederlandse stationsfiliaal van de Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft vandaag op Utrecht Centraal de deuren geopend.
Medewerkers van Starbucks, gekleed in de wereldwijd bekende zwarte polo’s en groene schorten, zullen er de reizigers van hun koffie voorzien. Op Hyves is een community met duizenden leden die lieten weten zich te verheugen op de opening van de Utrechtse Starbucks.Hans van Bochove, communicatiedirecteur van de Europese tak van Starbucks, zei blij te zijn met de opening van het Nederlandse filiaal. „In Nederland staat in het westelijke havengebied al zeven jaar onze enige koffiebranderij buiten de Verenigde Staten en we hebben daar ons Europese hoofdkantoor. Dan moeten er in Nederland ook winkels zijn.”
De koffieketen begon twee jaar geleden in Nederland voorzichtig met een vestiging op Schiphol. In november kwamen er daar twee bij. Deze plekken dienen vooral als afhaalbalie voor koffie.
Het filiaal in Utrecht moet voor mensen hun ”third place” worden. „De plek tussen huis en werk of huis en school”, legt Van Bochove uit. „Mensen komen voor de kwaliteit van de koffie, maar blijven omdat het ook gezellig is.” In het filiaal op Utrecht CS kunnen mensen koffie voor onderweg kopen, maar ook rustig zitten en gebruikmaken van gratis internet.
De NS tonen zich ingenomen met de komst van Starbucks naar het station. „Koffie en reizigers horen bij elkaar”, zegt Madelaine van der Zwaan. Zij is directeur van Servex, de NS-dochter die de Starbucksfilialen op de stations in Nederland gaat exploiteren. De Utrechtse vestiging markeert het begin van meer Starbucksfilialen op grote stations in Nederland. In het najaar opent een tweede Starbucks op station Amsterdam Centraal.
De Utrechtse Starbucks geeft volgens Van der Zwan een impuls aan de stationsontwikkeling. „We hebben de ambitie om van stations prettige verblijfplaatsen te maken en klanten meer kwaliteit en variatie in het winkelaanbod te bieden.” Eerder dit jaar werd op Amsterdam Centraal de eerste stations-HEMA geopend.
Starbucks snoeide het afgelopen jaar fors in de kosten. Meer dan duizend vestigingen werden aangewezen voor sluiting. Dankzij die reorganisatie boekte de organisatie in het derde kwartaal van haar gebroken boekjaar een nettowinst van 151,5 miljoen dollar (107 miljoen euro).