Vallei wil aansluiting op Randstadspoor
De Regio Vallei, het Midden-Nederlandse deel van Gelderland en Utrecht, wil een aansluiting op het Randstadspoor.
Volgens de regio kunnen goede openbaarvervoerverbindingen een groot deel van de fileproblemen op de snelwegen A1 (Apeldoorn-Amersfoort) en A12 (Arnhem-Utrecht) oplossen.
Dat heeft de regio dinsdag in een brief aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de provinciebesturen van Utrecht en Gelderland laten weten. De regio baseert zich op een onderzoek naar de bereikbaarheid van het gebied dat zij in 2001 door adviesbureau Arcadis heeft laten uitvoeren. In de Regio Vallei werken de Gelderse gemeenten Ede, Wageningen, Nijkerk, Barneveld en Scherpenzeel samen met de Utrechtse gemeenten Renswoude, Rhenen en Veenendaal.
In de Gelderse en de Utrechtse Vallei staan dagelijks lange files. De gemeentebesturen vrezen dat hun gebied op den duur onbereikbaar wordt door de nu al vele jaren durende verkeersproblematiek. Ook de leefbaarheid van het gebied voor de inwoners gaat er niet op vooruit. De regio wil geld van het Rijk en de provinciebesturen voor een betere bereikbaarheid.
Uit het onderzoek van Arcadis blijkt dat het openbaar vervoer goede toekomstmogelijkheden biedt. Bij Ede en Barneveld zouden landelijke transferia kunnen komen, zodat automobilisten van Oost- naar West-Nederland en vice versa bij die plaatsen de snelweg kunnen verlaten. Daarvoor is het doortrekken van het Randstadspoor naar Nijkerk, Ede, Veenendaal en Rhenen essentieel.
Een ander alternatief om de filevorming richting Randstad tegen te gaan, is het aanleggen van lightrailverbindingen van Kesteren naar Amersfoort en van Ede naar Amersfoort. De trein van Den Haag en Amsterdam naar Arnhem via Ede/Wageningen moet vaker gaan rijden en beter aansluiten op regionale verbindingen, zoals de zogenoemde Kippenlijn van Ede naar Barneveld.
Het is volgens de Regio Vallei echter ook nodig de snelwegverbindingen in het gebied aan te pakken. Vooral de A12 is met de dagelijkse files een knelpunt. De gemeentebesturen willen dat er spitsstroken komen van Veenendaal naar Ede. Nu is de snelweg daar nog tweebaans in beide richtingen. Op de langere termijn is het aanleggen van een regionale rijbaan parallel aan de snelweg een goede oplossing, aldus de Regio Vallei. Bestemmingsverkeer kan dan zonder ingrepen in het Veluws Massief de afzonderlijke gemeenten bereiken.