Hogere omzet voor Ahold
AMSTERDAM (ANP) – Supermarktconcern Ahold heeft wederom een goed kwartaal achter de rug, maar de behaalde omzet is wel lager dan door analisten was verwacht. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn zag de omzet in het tweede kwartaal met 11,5 procent stijgen. Zonder effecten van wisselkoersen steeg de omzet met 3,9 procent, zo bleek uit de dinsdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
De totale omzet bedroeg 6,4 miljard euro tegen 5,78 miljard euro een jaar eerder. Analisten waren uitgegaan van een gemiddelde totale omzet van 6,55 miljard euro (met verwachtingen tussen de 6,48 tot 6,65 miljard euro).In de persverklaring laat Ahold weten zich te blijven inzetten voor een evenwicht tussen omzet, marktaandeel en marge. Het concern zag de inflatie de afgelopen maanden aanzienlijk afzwakken. „Wij bleven veranderingen zien in het gedrag van zowel consumenten als concurrenten, met een toenemende nadruk op prijs en promotie". Ahold is naar eigen zeggen goed gepositioneerd om te voorzien in de behoeften van klanten.
De winkels van Albert Heijn, Nederlands grootste supermarktketen, deden het goed. Daar steeg de omzet met 7,8 procent tot 2,2 miljard euro. De prestatie van Albert Heijn ligt wel onder de verwachting van analisten.
De supermarkten in de Verenigde Staten, waar Ahold de helft van de omzet vandaan haalt, presteerden volgens verwachting. Bij Stop & Shop/Giant–Landover steeg de omzet met 2,8 procent tot 4,1 miljard dollar. Giant–Carlisle boekte een omzet van 1,1 miljard dollar, 0,4 procent minder dan een jaar eerder door lagere benzineprijzen.
Bij Albert/Hypernova, supermarkten in Tsjechië en Slowakije, daalde de omzet ten opzichte van een jaar eerder naar 383 miljoen euro. Het concern neemt er in navolging van Albert Heijn en de reorganisatie van de Amerikaanse ketens de winkels op de schop. Zo moeten er meer huismerken op de schappen komen en zullen prijzen worden verlaagd. Ook werd een groot aantal winkels gesloten.