Economie

„Cruisesector kan met 10 procent per jaar groeien”

AMSTERDAM (ANP) – De traditionele doelgroep voor cruises zijn oudere en rijke mensen. Doordat het aanbod van cruises steeds diverser wordt en steeds meer mensen voor hun vakantie op zoek zijn naar comfort en een bijzondere ervaring, wordt de doelgroep echter steeds groter. De Nederlandse cruisemarkt kan dan ook vanaf volgend jaar met meer dan 10 procent op jaarbasis groeien. Dat voorspellen economen van ING in een sectorrapportage die vrijdag is gepubliceerd.

17 July 2009 11:10Gewijzigd op 14 November 2020 08:21
De Nederlandse cruisemarkt kan dan ook vanaf volgend jaar met meer dan 10 procent op jaarbasis groeien. Foto ANP
De Nederlandse cruisemarkt kan dan ook vanaf volgend jaar met meer dan 10 procent op jaarbasis groeien. Foto ANP

Door de toenemende diversiteit en een stijgend aanbod, zijn er tegenwoordig ook goedkopere cruises te maken. „Ook cruises die Jan Modaal zich kan veroorloven", aldus het rapport. Evengoed helpt het de sector wel dat er wereldwijd sprake is van een groeiend aandeel 50–plussers. „Ook helpt het de sector dat de welvaart structureel zal blijven toenemen, vooral in opkomende economieën", aldus de onderzoekers. Verder is er volgens het rapport sprake van een duidelijk groeiende belangstelling onder families met kinderen en jongeren voor cruises.Door de toenemende diversiteit en een stijgend aanbod, zijn er tegenwoordig ook goedkopere cruises te maken. „Ook cruises die Jan Modaal zich kan veroorloven”, aldus het rapport. Evengoed helpt het de sector wel dat er wereldwijd sprake is van een groeiend aandeel 50–plussers.

„Ook helpt het de sector dat de welvaart structureel zal blijven toenemen, vooral in opkomende economieën”, aldus de onderzoekers. Verder is er volgens het rapport sprake van een duidelijk groeiende belangstelling onder families met kinderen en jongeren voor cruises.

In Nederland groeide het aantal mensen dat een cruise boekte vorig jaar tot ongeveer 49.000. „In drie jaar tijd een verdubbeling”. Volgens de sector zou de Nederlandse markt kunnen groeien tot 300.000 tot 400.000 cruisegangers.

Amsterdam, IJmuiden en Rotterdam zijn op dit moment de belangrijkste cruisehavens. Den Haag heeft in Scheveningen ambities in die richting. Het Noordzeekanaalgebied, met de havens van Amsterdam en IJmuiden, is vooralsnog het belangrijkste gebied voor cruises in Nederland. Het afgelopen jaar gaven passagiers van cruiseschepen en de rederijen (brandstof) in die havens 137 miljoen euro uit. „De directe en indirecte werkgelegenheid die dit oplevert komt neer op 1435 banen”, aldus het ING–rapport.
Ongeveer een vijfde van de passagiers die Amsterdam aandoen, blijven daar een nacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer