In recessietijd verven mensen hun muur wit
In tijden van recessie hebben neutrale kleuren zoals wit, grijs en zwart de voorkeur in het interieur. Gaat het economisch goed dan kiezen mensen eerder voor frissere kleuren.
Een witte muur, of liever een knalgele. Niet alleen de persoonlijke voorkeur, maar ook de economische situatie beïnvloedt de kleur die mensen kiezen.Dat blijkt volgens AkzoNobel uit een analyse van de trends in kleuren die de verfproducent heeft uitgevoerd. Die trends hebben de laatste tientallen jaren dezelfde golfbewegingen gevolgd als die van de economie. Neutrale kleuren als het niet zo goed gaat, opvallender kleuren wanneer mensen weer meer vertrouwen krijgen.
„In de jaren zeventig overheersten in Nederland bijvoorbeeld oranje en geel”, zegt Stephanie Kraneveld, die voor AkzoNobel onder meer historisch onderzoek doet naar kleuren. Maar aan het einde van de jaren zeventig, toen het economisch minder ging, waren bruin en beige veel te zien. Nu kiest West-Europa voor crèmewit en gebroken wit.