Economie

Honderdjarig Audi houdt zich goed in crisistijd

De Duitse autofabrikant Audi viert vandaag zijn honderdjarig bestaan. Reden tot feest is er genoeg bij Audi, want in tegenstelling tot zijn aarts­rivalen BMW en Mercedes-Benz weet het bedrijf uit Ingolstadt het hoofd goed boven water te houden in de economische crisis.

ANP
16 July 2009 10:27Gewijzigd op 14 November 2020 08:20
INGOLSTADT – Het Duitse automerk Audi viert zijn honderdjarig bestaan. Het galafeest in Ingolstadt zal worden opgeluisterd met tal van activiteiten en wordt bijgewoond door kanselier Angela Merkel. Audi werd op 16 juli 1909 opgericht door autopionier Augu
INGOLSTADT – Het Duitse automerk Audi viert zijn honderdjarig bestaan. Het galafeest in Ingolstadt zal worden opgeluisterd met tal van activiteiten en wordt bijgewoond door kanselier Angela Merkel. Audi werd op 16 juli 1909 opgericht door autopionier Augu

Het galafeest in Ingolstadt zal worden gevierd met tal van activiteiten en wordt bijgewoond door kanselier Angela Merkel. Ook in Nederland wordt aandacht besteed aan de honderdste verjaardag van Audi, onder meer door de uitgifte van een groot boekwerk genaamd ”De 4 ringen”.Audi werd op 16 juli 1909 opgericht door autopionier August Horch. De naam Audi is afkomstig van het Duitse woord Horch! (Luister!) vertaald in het Latijn. Tijdens een gesprek tussen Horch en zijn vriend Franz Fikentscher was de 10-jarige Heinrich Fikentscher Latijnse zinnen aan het leren. Een van deze zinnen was: Audiatur et altera pars („Men moet ook de andere partij horen”).

Aandachtig luisterde Heinrich naar het gesprek tussen zijn vader en Horch en riep vervolgens: „Vater – Audiatur et altera pars; wäre es nicht richtig, anstatt von Horch Audi zu sagen?” (Zou het niet goed zijn in plaats van Horch Audi te zeggen?). Een nieuw automerk was geboren.

Na de beurscrisis in 1929 ging Audi in 1932 samen met drie andere Duitse autobedrijven in Auto Union. De vier in elkaar gehaakte ringen van Audi symboliseren die fusie. Het ontwerp van de vier ringen werd geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Berlijn zouden komen.

Het merk was in de jaren dertig vooral succesvol op de racebaan. De slanke zilverkleurige racewagens van Auto Union werden ontworpen door Ferdinand Porsche, die later aan de wieg zou staan van de Volkswagen Kever.

Tijdens de oorlog moest Auto Union militaire voertuigen produceren voor het Duitse leger. Pas in de jaren zestig kwam Auto Union weer uit de vergetelheid toen het werd overgenomen door Volkswagen.

In 1969 werd Auto Union samengevoegd met het VW-dochterbedrijf NSU. Door de technische innovaties van beide merken te benadrukken, werd in 1971 het nu nog gebruikte motto ”Vorsprung durch Technik” bedacht. In 1985 werd de naam Audi aangenomen en verhuisde het bedrijf het officiële hoofdkwartier van Neckarsulm naar Ingolstadt.

In 1980 kwam de grote doorbraak met de Audi quattro. Dat was ’s werelds eerste sportieve auto met vierwielaandrijving. De quattro was jarenlang erg succesvol in verschillende rally’s. De drijvende kracht achter de grote successen was Ferdinand Piëch, die vanaf 1974 technisch directeur was bij het bedrijf. Hij zou later opklimmen tot topman van Audi en uiteindelijk president-commissaris worden bij moederconcern VW.

Audi doorstaat de recessie tot dusver beter dan zijn branchegenoten. De wereldwijde verkoop steeg in juni met 1,3 procent tot 91.200 voertuigen, terwijl BMW en Mercedes hun verkopen juist zagen dalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer