Agressieve verkoopmethode onder de loep
De Consumentenautoriteit is verschillende onderzoeken begonnen naar misleidende en agressieve verkoopdemonstraties.
Het gaat onder meer om dagtochtjes per bus waarbij de deelnemers een productpresentatie krijgen en verkooppresentaties voor een lidmaatschap van vakantieclubs. Dit meldt de toezichthouder voor consumentenzaken in zijn gisteren gepresenteerde halfjaarbericht.De Consumentenautoriteit waarschuwt vakantiegangers voor misleidende verkooppraktijken door vakantieclubs en roept consumenten op klachten te melden bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten. De Consumentenautoriteit zal het onderzoek voortzetten en daarbij samenwerken met toezichthouders uit andere EU-lidstaten.
De aandacht is komende tijd ook gericht op telemarketing. De eerste helft van dit jaar legde de toezichthouder twee boetes op aan de telecombedrijven Tele2 (70.000 euro) en Pretium Telecom (87.000 euro). Het ging om de misleidende en agressieve manier waarop de aanbieders nieuwe klanten wierven. Beide bedrijven tekenden bezwaar aan tegen de sancties. De Consumentenautoriteit begon in april een publiciteitsoffensief om consumenten, vooral ouderen, voor te lichten over hoe ze met dergelijke telefoontjes moeten omgaan.
De computerbranche kan ook rekenen op aandacht van de toezichthouder. Het gaat dan onder meer over het nut van het bijkopen van garantie. Uit onderzoek in april bleek dat extra garantie vaak niet meer te bieden heeft dan de rechten die de consument al heeft. De Consumentenautoriteit ontwikkelde inmiddels een gratis digitale training voor winkeliers waarmee ze hun kennis op dit punt kunnen vergroten.
Vanuit het buitenland kreeg de toezichthouder veel verzoeken om op te treden tegen Nederlandse bedrijven die de Europese consument tekort doen. De meeste klachten kwamen uit België, Frankrijk, Engeland en Zweden en gingen over websites die niet voldoen aan de wettelijke informatieverplichting. Veel websites pasten hun informatie na een waarschuwing aan. „Nog te vaak zien wij dat bedrijven door onvolledige of misleidende informatie consumenten tot een aankoop bewegen die zij, als ze het hele verhaal zouden kennen, niet hadden gedaan”, zei directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit.