Economie

Agressieve verkoopmethodes onder de loep

DEN HAAG (ANP) – De Consumentenautoriteit is verschillende onderzoeken begonnen naar misleidende en agressieve verkoopdemonstraties. Het gaat onder meer om dagtochtjes per bus waarbij de deelnemers een productpresentatie krijgen en verkooppresentaties voor een lidmaatschap van vakantieclubs. Dit meldt de toezichthouder voor consumentenzaken in haar donderdag gepresenteerde halfjaarbericht.

9 July 2009 13:35Gewijzigd op 14 November 2020 08:18

De Consumentenautoriteit waarschuwt vakantiegangers voor misleidende verkooppraktijken door vakantieclubs en roept consumenten op hun klachten te melden bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten. De Consumentenautoriteit zal het onderzoek voortzetten en daarbij samenwerken met toezichthouders uit andere EU–lidstaten.De aandacht is de komende tijd ook gericht op telemarketing. De eerste helft van dit jaar legde de toezichthouder twee boetes op aan de telecombedrijven Tele2 (70.000 euro) en Pretium Telecom (87.000 euro). Het ging om de misleidende en agressieve manier waarop de aanbieders nieuwe klanten wierven. Beide bedrijven tekenden bezwaar aan tegen de sancties. De Consumentenautoriteit begon in april een publiciteitsoffensief om consumenten, vooral ouderen, voor te lichten over hoe ze met dergelijke verkooptelefoontjes moeten omgaan.

De computerbranche kan ook rekenen op aandacht van de toezichthouder. Het gaat dan onder meer over het nut van het bijkopen van garantie. Uit een onderzoek in april bleek dat in veel gevallen extra garantie niet veel meer te bieden heeft dan de rechten die de consument op basis van de wet al heeft. De Consumentenautoriteit ontwikkelde inmiddels een gratis digitale training voor winkeliers waarmee ze hun kennis over garantieregels kunnen vergroten.

Vanuit het buitenland kreeg de toezichthouder veel verzoeken om op te treden tegen Nederlandse bedrijven die de Europese consument tekort doen. De meeste klachten kwamen uit België, Frankrijk, Engeland en Zweden en gingen over websites die niet voldoen aan de wettelijke informatieverplichting. Het merendeel van de websites pasten hun informatievoorziening na een waarschuwing aan. „Nog te vaak zien wij dat bedrijven door onvolledige of misleidende informatie consumenten tot een aankoop bewegen die zij, als ze het hele verhaal zouden kennen, niet hadden gedaan", zei directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer