Politiek

„Examennorm voor allochtone leerling rechtsgeldig”

Er worden geen eindexamenkandidaten ten onrechte bevoordeeld ten opzichte van andere leerlingen. Dat zegt het ministerie van Onderwijs in reactie op de beschuldiging van een advocaat in het Algemeen Dagblad dat allochtone havo-leerlingen vijf fouten mogen maken en hun autochtone klasgenoten maar twee.

Binnenlandredactie
8 July 2009 17:22Gewijzigd op 14 November 2020 08:17
Het persbericht dat ten grondslag ligt aan de berichtgeving over de examenresultaten van allochtone en autochtone leerlingen kent een aantal foutieve aannames, stelt het Ministerie van Onderwijs. Foto ANP
Het persbericht dat ten grondslag ligt aan de berichtgeving over de examenresultaten van allochtone en autochtone leerlingen kent een aantal foutieve aannames, stelt het Ministerie van Onderwijs. Foto ANP

Volgens het ministerie zijn de opmerkingen van de advocaat gebaseerd op een aantal foutieve aannames.De VVD en het CDA zijn boos en geschrokken doordat allochtone scholieren meer spelfouten lijken te mogen maken bij het examen dan autochtone.

Volgens het AD mogen allochtone havo-leerlingen vijf fouten maken en hun autochtone klasgenoten maar twee.

Op het vmbo mogen allochtone leerlingen er zelfs zes maken, tegen autochtone twee. De krant beroept zich op een advocaat, die stelt dat de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) de correctievoorschriften onjuist heeft versoepeld. De beschuldiging is echter gebaseerd op foutieve aannames, zegt het ministerie.

„In algemene zin is het zo dat er zowel bij de afname van het examen als bij de beoordeling van examens rekening kan worden gehouden met specifieke eigenschappen of omstandigheden”, stelt het departement.

Als een leerling een bepaalde handicap heeft, zoals dyslexie, dan mag een school de leerling onder voorwaarden een half uur extra examentijd geven. Ook kan de school bij leerlingen met een andere moedertaal dan de onze, die zes jaar of korter op een Nederlandse school zitten, kiezen voor een andere beoordeling, met name op het gebied van interpunctie en zinsopbouw. „Het Eindexamenbesluit biedt deze mogelijkheid om dergelijke leerlingen bij het examen gelijkwaardige kansen te bieden.”

De regelingen gelden volgens het ministerie voor alle examenkandidaten in het hele voortgezet onderwijs. „Het CEVO handelt volgens normen die berusten op het Eindexamenbesluit. Er worden geen leerlingen ten onrechte bevoordeeld ten opzichte van andere leerlingen.” Het gaat ook slechts om enkele tientallen leerlingen, aldus de zegsvrouw.

VVD’er Hamming is tegen onderwijs waarin met twee maten wordt gemeten. Ook het CDA maakt zich zorgen. „Deelt u de mening dat er nu misschien allochtone leerlingen zijn geslaagd, terwijl zij misschien de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn om succesvol te kunnen doorstromen in het vervolgonderwijs? Hoe worden deze benadeelde leerlingen voldoende bijgespijkerd?”, vraagt parlementariër De Vries staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs.

Volgens de woordvoerster van het ministerie van Onderwijs leert navraag bij de inspectie dat het aantal leerlingen dat met gebruikmaking van bovenstaande uitzonderingen wordt geëxamineerd, de afgelopen jaren fors is gedaald. Het zou slechts om enkele tientallen leerlingen gaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer