Sligro boekt fors meer winst door kostenbesparing
Het gaat levensmiddelengroothandel Sligro voor de wind. De nettowinst over 2002 steeg 46,5 procent tot 37 miljoen euro.
Daarmee overtreft het bedrijf uit Veghel zichzelf. In oktober verhoogde de onderneming haar winstprognose al tot 35 miljoen euro.
Sligro heeft de flinke winststijging deels te danken aan kostenbesparingen. Overgenomen groothandels werden ingelijfd in de Sligro-formule. De brutomarge ging omhoog. Het bedrijf richt zich meer op goederen waarop in de woorden van directeur A. Slippens „iets valt te verdienen.” Zo heeft het bedrijf de weinig rendabele afzet van tabak aan tankstations bewust verminderd. Voor dit jaar voorziet Slippens een verdere stijging van de winst, zo zei hij donderdag tijdens een toelichting op de jaarcijfers.
De omzet kwam 10,8 procent hoger uit op 1,3 miljard euro. Sligro wil jaarlijks 10 procent uitdijen. In het eerste halfjaar zal de omzet op eigen kracht met 2 tot 3 procent stijgen. Vorig jaar bedroeg de autonome stijging nog 4,4 procent. De nagestreefde omzetgroei moet voor een belangrijk deel uit uitbreiding komen. Dat kan door de bestaande winkels uit te bouwen, nieuwe vestigingen te openen of via overnames, doceerde Slippens.