Opta voorziet prijsstijging bij bellen vast-mobiel
De telecomtoezichthouder Opta voorziet verdere prijsstijgingen bij het telefoneren van een vast naar een mobiel toestel. Per 1 februari verhogen Dutchtone en Tele2 Mobiel het tarief voor het afwerken van telefoonverkeer.
De Opta redeneert dat als er één schaap over de dam is, er meer volgen. Door een uitspraak van de bestuursrechter in Rotterdam staat de toezichthouder machteloos. De Opta heeft altijd beloofd dat de tarieven omlaag zouden gaan. Het hoge beltarief voor verbindingen tussen een vaste en een mobiele telefoon is al lang een doorn in het oog van de telecomtoezichthouder. De Opta eiste vorig jaar dat die afwerktarieven zouden worden verlaagd. Maar daar stak de rechter dus een stokje voor. In februari volgt de definitieve uitspraak. Pas daarna kan de Opta beroep aantekenen in een bodemprocedure, die jaren kan duren.
Het gaat in dit geval om de tarieven om telefoonverkeer te verwerken. Als iemand met een vaste telefoon belt met een abonnementhouder van Dutchtone, gaat een deel van het telefoonverkeer over het net van KPN. Maar om de mobiele telefoon te kunnen bereiken gaat dat verkeer over op het netwerk van Dutchtone. Het verwerken daarvan stijgt nu iets in prijs.
„De prijsverhoging is ongewenst”, zei plaatsvervangend directeur J. Huigen van de Opta donderdag. „De Opta moet die verhoging door laten gaan. Op jaarbasis gaan de consumenten alleen al bij die twee bedrijven 4 miljoen euro te veel betalen. Het is niet verstandig. En we kunnen er niets aan doen.”
Huigen is bang voor een domino-effect. „Andere operators kunnen volgen. Dit is gebaseerd op gedrag uit het verleden. In Groot-Brittannië moeten de mobiele bedrijven hun tarieven juist verlagen. Het is gek, want er is een geharmoniseerde regeling.”
Ook de Consumentenbond is niet blij met de huidige ontwikkeling. De bond pleit voor een vaste, lage, kostengeoriënteerde prijs. Het tarief zou niet afhankelijk moeten zijn van de mobiele operator waar je naartoe belt. Volgens een woordvoerder is het simpel om consumenten over dergelijke prijsstijgingen te informeren. „Misschien moet er een bandje afgespeeld worden met de kosten per minuut. Zo gaat dat ook bij de 0900-nummers. Op die manier weet je precies wat het gesprek kost en kun je de mensen aanspreken op hun dure operator.”
Dutchtone is gepikeerd over de manier waarop Opta de zaak heeft gebracht. „Alle concurrenten hebben vorig jaar hun prijzen verhoogd. Wij volgen nu. De reden dat we later zijn heeft te maken met het feit dat we eerst de uitspraak van de rechter wilden afwachten”, aldus een woordvoerder. „Nu lijkt het net alsof we de trend zetten met de verhoging. En dat is beslist niet zo. Sterker nog, zelfs na onze prijsverhoging is Ben met de afhandeling duurder in vergelijking met onze tarieven.”