Opinie

Laat werkgever toezien op schulden werknemer

Bedrijven moeten een beleid voeren om schulden bij werknemers te voorkomen, adviseert Han Meij. Dat is goed voor zowel de werkgever als voor het personeel.

29 June 2009 10:12Gewijzigd op 14 November 2020 08:13
„De werkgever dient periodiek te toetsen of de medewerkers hun huishoudboekje op orde hebben.” Foto ANP
„De werkgever dient periodiek te toetsen of de medewerkers hun huishoudboekje op orde hebben.” Foto ANP

Steeds meer bedrijven raken betrokken bij de financiële problemen van hun personeel. Onlangs bleek dat 90 procent van de werkgevers in Nederland wel eens te maken heeft gehad met loonbeslag. Een werk­gever is verplicht hieraan mee te werken. Werkgevers zijn steeds meer tijd kwijt aan het afhandelen van loonbeslag en aan het al dan niet inwilligen van verzoeken om een voorschot op het salaris.Geldzorgen tasten ook de arbeidsproductiviteit aan. Werknemers hebben meer stress en melden zich vaker ziek. Ook zijn ze gevoeliger voor diefstal en fraude en in het geval van productiewerk komen vaker ongelukken voor. Dit heeft vooral voor het midden- en kleinbedrijf grote gevolgen. Het regelen van vervanging is moeilijk vanwege de kleine formatie.

Veel werkgevers weten niet waar ze moeten beginnen om schulden van werknemers op te lossen, terwijl juist zij de middelen en de expertise hebben om de werknemer te wijzen op de mogelijkheden voor een oplossing. Zo laat de werk­gever zijn betrokkenheid bij de werknemer zien en tegelijkertijd helpt hij zichzelf: de focus op het werk keert terug en de arbeidsproductiviteit gaat omhoog.

Om de schulden te lijf te gaan kunnen werkgevers een aantal concrete stappen doorlopen. Het is van belang dat medewerkers kennismaken met de waarden van het bedrijf als het gaat om schulden. Een transparant preventiebeleid maakt dat er op termijn geen taboe meer hoeft te zijn als het gaat om schulden. Medewerkers weten dat ze altijd terechtkunnen met vragen over schulden zonder zich daarvoor te hoeven schamen.

Alleen maar winnaars

Daar stopt het niet. Tijdens het dienstverband dient de werkgever periodiek te toetsen of de medewerkers hun huishoudboekje op orde hebben. Er zijn diverse partijen die informatie kunnen verstrekken die de werkgever helpt om het consumentengedrag van zijn medewerkers te screenen. De medewerker moet hiervoor wel toestemming hebben verleend.

In de gebruikelijke evaluatiegesprekken tussen medewerker en leidinggevende kan dan, indien nodig, gesproken worden over de schuldenproblematiek, de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker en hoe de werkgever de weg naar een oplossing kan faciliteren. Denk hierbij aan schuldhulpverlening of maatschappelijk werk.

Tevens kan worden overwogen om te screenen aan de poort. Zo weet de werkgever of een potentiële medewerker zijn huishoudboekje op orde heeft. Uiteraard moet de medewerker hier weer vooraf duidelijk over geïnformeerd worden en moet hij daar specifiek toestemming voor geven.

Een dergelijk preventiebeleid kent alleen maar winnaars. De werkgever beschikt over medewerkers die zich volledig kunnen richten op hun werk en die vrij zijn van schulden- of betaalstress en de werkgever is minder tijd en geld kwijt aan het oplossen van acute financiële problemen bij zijn medewerkers. En dat is, zeker in tijden van financiële crisis, brood­nodig om het bedrijf door zwaar weer te kunnen loodsen.

De auteur is manager HRM bij Lindorff Netherlands.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer