Politiek

Kamer slikt uitstel wet km-heffing

De coalitiepartijen CDA en ChristenUnie accepteren vertraging van de wet op de kilometerheffing.

Redactie politiek
25 June 2009 11:58Gewijzigd op 14 November 2020 08:12

Dat bleek woensdag tijdens een Kamerdebat over de voortgangsrapportage ”Anders betalen voor mobiliteit”, waarin een wetsvoorstel over kilometerheffing is opgenomen.CU-Kamerlid Cramer ziet in het uitstel van de wet een bedreiging voor de Tweede Kamer. „Nu heeft het maatschappelijk middenveld de tijd om te dicteren wat er gebeuren moet.” CDA’er De Rouwe deed het bericht af met: „Jammer, ik ben daar niet gelukkig mee.”

Nu zal de Kamer zich na het zomerreces buigen over de plannen van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Eurlings zei vorige week tegen de Kamer dat, hoewel de indiening van zijn wetsvoorstel vertraging oploopt, de invoering van de kilometerheffing op schema ligt.

Reden voor uitstel van de wet, waarin onder andere het politieke hoofdpijndossier van de kilometerheffing is opgenomen, is dat de Raad van State met een advies moet komen over de tarieven. De minister wil een basis­tarief, maar ook een heffing per gereden kilometer.

Een eerder overwogen optie, dat de raad voor de zomer een spoedadvies uitbrengt, is daarmee van de baan.

Eurlings wil het wetsvoorstel inclusief tarieven presenteren, zodat automobilisten weten waar ze aan toe zijn. Daarop hadden onder meer de ANWB, werkgeversorganisaties, de autobranche en de milieubeweging aangedrongen. De minister kwam zijn eigen partij tegemoet door een onafhankelijk onderzoek toe te zeggen naar de vraag of de belastingdruk voor de automobilist niet toeneemt door de invoering van de kilometerheffing.

Eurlings garandeerde de Kamer dat hij in de wet zal vastleggen dat de tarieven van de kilometerheffing niet kunnen stijgen zonder aanpassing van de wet.

SP-Kamerlid Roemer kon zich niet vinden in het uitstel van de wet. Hij vreest stijgende exploitatiekosten van het systeem. Ook VVD’er Aptroot was niet te spreken over de vertraging. Daarnaast miste de liberaal „maatschappelijk draagvlak” voor invoering van de kilometerheffing. Automobilisten en de vrachtsector zouden daar niet bij gebaat zijn.

Het uitstel van het debat over de kilometerheffing is de tweede tegenvaller voor Eurlings binnen korte tijd. In april meldde de bewindsman dat invoering van het rekeningrijden met drie jaar uitgesteld moet worden.

Vandaag begint in Eindhoven de eerste praktijkproef voor kilometerheffing. Werknemers van IBM en NXP krijgen een kastje in hun auto dat via plaatsbepaling en een mobiele telefoonverbinding aan de fiscus doorgeeft hoeveel kilometers worden gereden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer