Verklaring
Een verklaring over de schepping (RD 5-6): de schepping geloven, maar twijfel over het hoe? Ons verstand is rijk aan inbeelding! Hoe eenvoudig is toch de Schrift. Zie het vierde gebod, door God Zelf aan Mozes gegeven. Zonneklaar hebben wij te doen met gewone dagen. Laten we het wonder toch niet wegverklaren. De taal van de schepping is geloofstaal, anders dan de taal der wetenschap, die voor God dwaasheid is. Scheppen is geen vrucht van menselijk denken, maar van Gods openbaring. Van nature bijziend en blind hebben we de bril des geloofs nodig (Calvijn). De wereld kent God niet in Zijn wijsheid. God is zó groot dat hemel en aarde Hem niet kunnen bevatten. Zou een mens God kunnen bevatten? Alle wetenschap loopt te pletter tegen God! Liever Daniël 3:17: Onze God, Dien wij eren is machtig. Herschepping is noodzakelijk tot zaligheid, persoonlijke kennis aan de bondsbreuk in Adam. Daar zijn we verdoemelijk voor God. We kunnen zo bezig zijn met waar we schepping en Adam moeten plaatsen. De Heere doe verstaan waar Gods Woord ons plaatst. De plaats des gerichts, staande in het aangezicht van de dood, werd de plaats der genade. Dat is orde der Schrift, des heils en des geloofs. Dat mocht Adam verstaan. Naar het Leven heeft hij uitgezien, maar Eva droeg niet de Middelaar, maar Kaïn, een moordenaar, in haar armen. Wanneer het voor ons niet meer kan, wordt Christus Zijn Kerk geopenbaard. Mogen we dat bevindelijk kennen? Wat een rijk onderwijs voor een uitziend volk. Velen redeneren naar zich toe. Te laat er achter komend dat zij wandelden met een ledig bezit. Onze bede is dat men van de dag der schepping wordt geleid naar de dag der zonde en van daar naar de dag van de verlossing in Jezus Christus!
P. J. van RoonMerellaan 347
3145 EM Maassluis
Ds. M. van Kooten en ds. J. G. van Tilburg (RD 11-6) willen in het gebed voor Israël drie onderdelen beklemtonen: (1) Het heil is uit de joden, (2) Gods vergeving voor het „door-steken van de lieve Heyland”, door joden, die „de doodwaardige voor-werpen omtrent de elendigste Schepsels zijn” en (3) joden staan hun bekering tot Christus in de weg omdat ze christenen verantwoordelijk achten voor de Holocaust.
Jezus’ lijden, sterven en opstanding bedoelen ieder mens, joden, Arabieren, christenen of anderszins, op te roepen tot inkeer, analoog aan wat Jacobus Revius zo treffend schreef: ”T’ en zijn de Joden niet Heer Jesu die u cruysten, (…) Ick bent, ô Heer, ick bent die u dit hebt gedaan.” Daarbij komt dat de predikanten negeren dat de Romeinen feitelijk met eigen handen de kruisiging hebben verricht, wat onverlet laat wat Revius met zijn sonnetregel beoogt.
De joodse gemeenschap spreekt volgens mijn ervaring ‘liever’ van de Shoah (letterlijk: vernietiging), dan van Holocaust (letterlijk: brandoffer). Het eerste heeft een heel andere intonatie. Voorts is algemeen bekend –er is hierover veel literatuur– dat in het merendeels christelijke Europa een klimaat tot stand is gebracht dat tot de Holocaust heeft geleid, op een zodanige manier dat veel nazi’s er goed aan meenden te doen het onkruid –lees de joden– te vernietigen. Mijn conclusie kan niet anders zijn dan dat de genoemde gebedsonderdelen op een pijnlijke manier onvolledigheid demonstreren en derhalve tot nuancering nopen.
Dr. H. J. van Rietschoten
Volkerak 83
2401 DH Alphen a/d Rijn
Met grote verbazing las ik over het genomen synodebesluit het leergeschil tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland te gaan onderzoeken (RD 18-6). Reeds mijn leven lang, zittend onder het gehoor van de GGiN, heb ik gehoord over leerverschillen tussen genoemde kerkverbanden, die ik echter bij de door mij beluisterde dominees uit de GG niet of nauwelijks heb waargenomen. Nu blijkt uit deze berichtgeving dat het leerverschil nog nooit besproken is geweest. Dus toch een scheuring die ontstaan is door een eerverschil? De verwarring wordt groot! Ook vind ik het jammer dat er op de man gespeeld gaat worden door publicaties van bepaalde predikanten te onderzoeken. Hebben beide kerken niet de gereformeerde dogmatiek van ds. G. H. Kersten als basis? Kunnen we die niet als uitgangspunt gebruiken? Misschien komt daar ook de behoefte in mee om samen te voegen wat bij elkaar hoort. Dat was immers een belangrijke missie van deze predikant.
Bram Fris
Bodegraafsestraatweg 18
2805 GP Gouda