„Waddenroute moet alle boeien houden”
Milieuorganisaties zijn boos en verontwaardigd over de bezuinigingen die Rijkswaterstaat in het Waddengebied wil doorvoeren. Volgens de plannen zullen vanaf april minder boeien de scheepvaartroute op de Noordzee boven de Waddeneilanden markeren. Dat vergroot het risico op een milieuramp.
Dat schrijven de Waddenvereniging, Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds en de Stichting De Noordzee in een brief aan minister De Boer van Verkeer en Waterstaat. De organisaties pleiten daarin af te zien van de bezuinigingen en dringen in de brief aan op maatregelen om de scheepsveiligheid te verbeteren.
Rijkswaterstaat wil voortaan één boei in het midden van de vaarwegen leggen in plaats van twee boeien aan weerszijden. De milieuorganisaties wijzen erop dat de nieuwe markering zal afwijken van die van Duitsland. Dat levert verwarring op en verhoogt de kans op een ongeluk. Volgens Rijkswaterstaat is vermindering van het aantal boeien wel mogelijk, omdat de navigatiemiddelen zijn verbeterd. Volgens de Waddenvereniging tonen recente scheepsongelukken in de Straat van Dover echter aan dat de modernere apparatuur niet sluitend is.
Verder zijn de organisaties tegen het plan om twee betonningsvaartuigen in het Waddengebied uit de vaart te halen. Deze schepen zijn volgens hen juist belangrijk bij calamiteiten, omdat ze snel inzetbaar zijn en brandbestrijdingsapparatuur en olieveegarmen aan boord hebben. Veel van de grotere schepen van Rijkswaterstaat zijn te omvangrijk en daardoor minder geschikt voor gebruik in het Waddengebied.
Bovendien zijn de bezuinigingsvoorstellen volgens de organisaties in strijd met de aanwijzing van de Waddenzee als Particularly Sensitive Sea Area (PSSA) door de International Maritime Organization.