Economie

Zelfs caravan niet bestand tegen recessie

Nederlanders trekken er de komende weken traditiegetrouw weer massaal opuit met de caravan. Doorgaans een stuk goedkoper dan een vliegvakantie met verblijf in een hotel. Toch blijkt ook de caravan niet bestand tegen de recessie.

Redactie economie
12 June 2009 09:59Gewijzigd op 14 November 2020 08:06
RIJSWIJK - „Op de lange termijn wordt het toch lastig voor de kampeersector.” Foto ANP
RIJSWIJK - „Op de lange termijn wordt het toch lastig voor de kampeersector.” Foto ANP

Op de campings zullen dit jaar een stuk minder fonkelnieuwe exemplaren te bewonderen zijn. De verkoop van nieuwe caravans is in de eerste vijf maanden van dit jaar ingeklapt.Tot en met mei werden 22 procent minder caravans verkocht, blijkt uit cijfers van datacenter RDC. In totaal werden in de eerste vijf maanden 5899 nieuwe caravans verkocht, tegen 7580 het jaar ervoor en 8373 het jaar daarvoor (-9,5 procent).

„De dalende trend is al langer zichtbaar”, zegt Hans Louwers van Bovag Caravanbedrijven. „Maar door de crisis hebben we nu wel te maken met een extra klap.”

Toch groeit het aantal caravans in Nederland nog steeds. Nu staat de teller op 479.401, ongeveer 6000 meer dan een jaar geleden. „Nederland is binnen Europa nog altijd het land met de hoogste caravandichtheid”, aldus Louwers. Brabanders hebben verreweg de meeste caravans, ruim 80.000 stuks, gevolgd door Zuid-Holland (75.000) en Gelderland (66.000).

De verkoop van tweedehands caravans steeg juist wel in de eerste maanden van dit jaar. „Door de crisis zien we een verschuiving van nieuw naar gebruikt”, zegt Louwers. De verkoop van gebruikte caravans nam met 6,2 procent toe van 2098 vorig jaar tot 2228 dit jaar. Vooral jonge, gebruikte caravans vinden gretig aftrek. „In de leeftijd tot vijf jaar”, verduidelijkt Louwers. Een Hobbycaravan (het populairste merk) die vijf jaar geleden 12.000 euro kostte, gaat nu voor 8000 euro van de hand, weet de Bovag. „Dan hou je toch mooi 4000 euro in je zak.”

Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat mensen die een caravan kopen in eerste instantie letten op het slaapcomfort, vervolgens op goede sanitaire voorzieningen en de keuken. „Dat is wat mensen willen en dat is ook wat die caravans van een jaar of vijf oud hebben”, aldus Louwers.

Een paar jaar geleden zat er dan ook een enorm piek in de caravanverkopen. „Toen kwam de ‘perfecte’ caravan op de markt.” Sindsdien zijn er weinig markante innovaties meer geweest die de verkoop een impuls gaven.

Een Rotterdamse caravanverkoper heeft al een slooppremie van 1000 euro op oude caravans geïntroduceerd om de verkopen een impuls te geven. „Mensen blijven gewoon langer rondrijden in hun caravan”, zegt eigenaar Bram Vervat. „Het was gangbaar dat een oude na vijf jaar had afgedaan, dat is nu niet meer zo.” De mensen die de caravan wat langer laten doorrijden kopen volgens hem wel meer accessoires. „Zoals een nieuwe voortent of een satellietantenne.”

Hoewel kamperen de laatste jaren aan populariteit inboette, verwacht het Nationaal Bureau voor Toerisme en Recreatie (NBTC) dat het dit jaar juist weer aantrekt. „Kamperen is immers over het algemeen een wat goedkopere vorm van vakantie vieren”, aldus Kees van der Most van het NBTC.

„Maar op de lange termijn wordt het toch lastig voor de sector.” Dat komt door de vergrijzing en doordat er steeds minder gezinnen met kinderen zijn; de doelgroep bij uitstek. Vorig jaar was ruim een vijfde van alle vakanties van Nederlanders een kampeervakantie.

De ANWB verwacht op basis van onderzoek dat dit jaar 2,8 miljoen mensen kiezen voor een kampeervakantie, 1 miljoen mensen doen dat waarschijnlijk in eigen land.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer