Opinie

Vervolgschool (V)

Mijn middelbareschooltijd (vwo) heb ik niet doorgebracht op een reformatorische school. Wel zat ik mijn eerste drie jaar op een christelijke scholengemeenschap en de laatste drie jaar op een gereformeerde school.

9 June 2009 08:01Gewijzigd op 14 November 2020 08:05

Mijn ouders hebben die keuze gemaakt. Het is jammer dat er in RD 30-5 voorbij wordt gegaan aan andere scholen die zich ook baseren op de Bijbel. Natuurlijk, er zal altijd verschil blijven bestaan in opvattingen. Maar dat het artikel alleen spreekt over reformatorische scholen, is niet goed. Als christenen willen wij leven naar de Bijbel. En ik denk dat naast reformatorische scholen ook gereformeerde scholen en andere christelijke scholengemeenschappen proberen hun beleid op de Bijbel te baseren. Misschien is de invulling (lees: randzaken) anders, maar als een school zegt christelijk te zijn en zich te baseren op de Bijbel, zal ook een reformatorische school de belangrijkste zaken kunnen delen met andere christelijke scholen. En zo kan ook een niet-reformatorische school een middel zijn om jongeren toch christelijk onderwijs te laten volgen, wanneer bijvoorbeeld de afstand tot een reformatorische school te groot is.Jaap Sok
Brinkstraat 14
6721 WV Bennekom

Europarlement (IV)

Het interview met drs. P. van Dalen en drs. B. Belder in RD 23-5 laat zien waar de combinatie CU-SGP voor staat. Hun slogan ”Samenwerking ja, superstaat nee” had de instemming van menige kiezer. Maar, hij stond haaks op een eerdere keuze van de CU. Beide partijen stemden destijds tegen de Europese grondwet, die in 2004 per referendum door de Nederlandse burger is weggestemd. Deze grondwet is vervangen door het Verdrag van Lissabon. ‘Lissabon’ komt op een groot aantal punten overeen met de weggestemde grondwet. Er zouden ook belangrijke verschillen zijn waardoor ‘Lissabon’ zich kenmerkend onderscheidt van de grondwet. Bijvoorbeeld: in ‘Lissabon’ is er geen sprake van volkslied en vlag. Echter, toen het verdrag op 13 december 2007 in Lissabon plechtig werd ondertekend, werd de ceremonie opgeluisterd door Europese vlaggen, waarbij een koor van jonge dames in witte shirts en rode shawls het Europese volkslied ”Ode to Joy” zong. Wanneer men ‘Lissabon’ nader bestudeert, blijkt dat andere gepretendeerde verschillen (zie europa-nu.nl) er ook niet zijn. ‘Lissabon’ is dus een grondwet. En een grondwet impliceert een staat, in dit geval de superstaat Europa. Wanneer Van Dalen stelt dat onder ‘Lissabon’ zich een „beweging naar de gevreesde superstaat zou kunnen manifesteren”, loopt hij achter de feiten aan. Want onder ‘Lissabon’ is deze er al. Dit mede dankzij het feit dat de CU in 2007 geen „politieke wil” had om tegen ‘Lissabon’ te stemmen. Onder de mooie slogan ”Samenwerking ja, superstaat nee” liet de SGP zich gijzelen, en werd de kiezer bedrogen…

Ir. Johann Grünbauer
Dr. Mees ten Oeverlaan 29
3648 XA Wilnis

Verklaring

Waarom moest er eigenlijk een verklaring over de schepping (RD 5-6) worden uitgebracht? De Reformatie heeft ons opnieuw geleerd Schrift met Schrift te vergelijken. Dit betekent dan dat het scheppingsverhaal uit Genesis nooit geïsoleerd mag worden van de rest van de Heilige Schrift! Dat dit kennelijk wél gebeurt, lijkt me alleen maar vrucht van de „vals genaamde wetenschap” (1 Tim. 6:20). Genesis 1 mag geen moment worden losgemaakt van Joh. 1, waar het gaat over Christus als het vleesgeworden Woord (vs. 3), én van Kol. 1, waar Hij eveneens betrokken wordt bij de schepping (vs. 16). Schoenmaker-theologen, houd u bij uw leest! En schoei de voeten van de gemeente „met de bereidheid van het Evangelie des vredes” (vgl. Ef. 6:15)! In dat perspectief wordt de aarde niet steeds ouder, maar steeds jonger. Zij spoedt zich immers naar de jongste dag. Dit is het enige waarvoor een christen en theoloog zich interesseert en wat hem intrigeert, en wat er werkelijk toe doet. Dit heeft alles te maken met metanoia (bekering), wat een radicale verandering van blikrichting inhoudt. Ook in dit opzicht geldt Luk. 9:62. Vanuit de herschepping kijken we met verwondering naar het wonder van de schepping, en niet andersom. Speculeren over de herschepping (rechtvaardiging én heiliging) baart een speculeren over de schepping. Paulus vreesde dat „gelijk de slang Eva door haar arglistigheid bedrogen heeft, alzo uw zinnen bedorven worden om af te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is (2 Kor. 11:3).” Mogelijk ontbreekt het ons, kerkenbreed, aan het leven uit de verzoening.

Dr. C. A. van der Sluijs
Jac. P. Thijsselaan 86
3903 EE Veenendaal

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer