Autoverkoop daalt met een derde
Het is nog altijd slecht gesteld met de Nederlandse autoverkopen. In mei daalde de verkoop van nieuwe auto’s op jaarbasis met 32 procent tot 31.105 stuks.
Dat hebben de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging donderdag bekendgemaakt.In de eerste vijf maanden van het jaar werden 251.880 nieuwe auto’s aan de man gebracht. Dat betekent een afname van 26 procent. Opvallend is dat het aandeel in de verkoop van de zuinigere, milieuvriendelijkere auto’s met een A- of B-label fors is toegenomen. „Dit is een trend die een paar jaar geleden is ingezet”, zei Bovagwoordvoerder Gijs Bosman.
Het Duitse Opel, dat tot voor kort in financiële problemen verkeerde, behoorde tot de slechtst presterende merken afgelopen maand. De verkoop kelderde met twee derde tot 1722 stuks. Ook de Fransen, Renault en Peugeot, kampten met een terugval in de vraag. Luxere merken zoals het Duitse BMW en het Britse Jaguar hadden het eveneens zwaar. Bij laatstgenoemde werden in mei slechtst drie nieuwe auto’s op kenteken gezet.
Toyota was vorige maand het meest verkochte merk, gevolgd door Ford en Volkswagen. De nummer 1-positie van Toyota was vooral te danken aan de succesvolle kleine Aygo.
De daling van de verkopen komt niet onverwacht. De RAI en Bovag hadden vorige maand al hun prognose voor de autoverkopen over dit jaar flink naar beneden bijgesteld. „Voorlopig zijn er geen signalen dat het nog verder zal verslechteren. Maar het is afwachten wat er gaat gebeuren”, aldus Bosman.