ING: Geen prijzenoorlog bij supers
De Nederlandse supermarkten zullen dit jaar veel minder omzetgroei boeken dan vorig jaar. Dat voorspelt het economisch bureau van ING in een dinsdag gepresenteerd rapport. Desondanks ligt een nieuwe prijzenoorlog om klanten te lokken niet voor de hand.
De economen van de bank verwachten dat de omzet van Nederlandse supermarkten dit jaar nog maar met 1,8 procent groeit. Vorig jaar ging de omzet van de supers nog met 7,4 procent omhoog. De veel lagere omzetgroei komt volgens hen vooral doordat de voedselprijzen veel minder hard stijgen en soms zelfs dalen ten opzichte van vorig jaar.Het is echter niet waarschijnlijk dat een marktleider zich laat verleiden om een nieuwe prijzenoorlog aan te gaan, stelt detailhandelexpert Amin Mansour van ING. „Marktleiders gaan alleen mee met tijdelijke stuntacties om tijdelijk klanten naar de eigen winkel te trekken. Vooral om de klant kennis te laten maken met de eigen huismerken, waar voor de detailhandelaars grote marges op te behalen zijn.”
Vorige week verlaagde supermarktketen Jumbo de prijzen van een aantal veel verkochte A-merken, zoals Bolletje en Coca-Cola. Enkele kleinere ketens volgden meteen, waarmee Jumbo volgens sommigen de aanzet heeft gegeven tot een nieuwe prijzenoorlog.
Marcel van Aalst, directeur onderzoek bij de EFMI Business School, zei dinsdag dat fabrikanten van A-merken zeer huiverig zijn voor een prijzenoorlog. „De ervaring leert dat de supermarkten graag op prijs concurreren over de rug van de producenten van de merkartikelen. Op een bepaald moment eisen ze aan de onderhandelingstafel kortingen.”
Een forse prijzenslag met A-merken zou voor grote concerns zoals Unilever, Nestlé, Sara Lee en Wessanen een nieuw gevaar vormen. De laatste jaren zien ze hun kwaliteitsproducten terrein verliezen. Consumenten grijpen steeds vaker naar huismerken, die door de supermarkten ook prominenter in het schap worden gezet. Per product verdient een supermarkt meer op een huismerk dan op een A-merk.
De A-merken, die een goed imago hebben, worden door de supermarkten wel steeds vaker gebruikt om mee te stunten. Van Aalst: „Als je je wilt onderscheiden op prijs, kun je dat het beste doen met een A-merk. Dat is in alle winkels hetzelfde.”